První srpnový týden zahájilo v Brně žhavé flamenco a vyplnil Kytarový festival

V Brně mají lidé kytary rádi. A není divu, každé léto se sem sjíždějí ti nejlepší světoví kytaroví matadoři, aby se předháněli ve svém umění a aby předávali své zkušenosti mladým, zapáleným následovníkům. Je to magický týden, který i letos zahájila Noc Flamenca na letní scéně Biskupského dvora, aby každý další večer zněly kytary v sále Nové radnice.

Flamenco de Andalucía přijelo ze Španělska. Na kytaru hrál  Santiago de Lara, cajon Pedro Manuel Navarro, ohnivý tanec předvedla Mercedes Ruiz a zpěvu, který bral za srdce, se ujala Mercedes Cortéz. Publikum se nechalo strhnout a horká noc tomu napomáhala.

Nastalý týden se rytmy přenesly do sálu Nové radnice, kde se v pondělí představil  Edin Karamazov z Bosny, který v první polovině koncertu zvládal bravurně klasický repertoár, jako byla  Cello suite č.2 d moll BWV 1008 od Johanna Sebastiana Bacha, pak Variace na Mozartovo téma, op.9 Fernanda Sora a Melancholické myšlenky Sergeje Rachmaninova. Po přestávce zněly skladby současné, dokonce světová premiéra skladby Chaconnitsa, kterou autor Atanas Ourkouzounov věnoval interpretovi. V závěru El Decameron Negro skladatele Lea Brouwera. Koncert, který nasadil vysokou laťku jak dramaturgicky, tak interpretačně. 

V úterý 2. srpna se na radnici představilo duo z USA, Laura Oltman a Michael Newman. Hráli skladby Lea Brouwera, který je napsal přímo pro ně, poté skladby Manuela de Fally, Enriqua Granadose a Isaaca Albénize. Divácky měl největší ohlas koncert středeční, na kterém se představilo duo Vladislav Bláha na kytaru a Jaroslav Svěcený na housle. Na jejich vystoupení se stála fronta až na náměstí a obecenstvo nadšeně přijímalo v jejich podání skladby klasické, jako Antonia Vivaldiho Sonátu g moll, č.1, op.2, Sonátu č.1 z Centone di sonate od Niccola Paganiniho, nebo jeho Cantabile a Rondo brillante. Byl čas také na soudobé skladatele, od Milana Tesaře Aria a Jumble, od Miloše Štědroně 5 Hajduckých (které napsal autor pro Vladislava Bláhu), i Jaroslav Svěcený přednesl na housle vlastní skladbu Strings for New York II a na závěr strhly publikum skladby Astora Piazzoly Historie tanga – Bordel 1900, Café 1930 a Night Club 1960. Tento koncert patřil jistě k těm nejúspěšnějším.

Jorge Caballero z Peru, který vystoupil ve čtvrtek 4.srpna, měl o to těžší pozici, ale ukázal se jako silný kalibr. Nejprve hrál Five Pieces dále Kavanagha, poté Capriccio Diabolico ( Omaggio a Paganini), op. 85 od Maria Castelnuova-Tedesca a následoval Nikolaj Rimski-Korsakov, Španělské capriccio. Po přestávce překvapil přednesem Novosvětské symfonie č. 9, op. 95 Z Nového světa Antonína Dvořáka. Pravda, že symfonický orchestr nedokázal obsáhnout, ale jeho odvaha a zručnost byla obdivuhodná.

Závěrečným zážitkem bylo vystoupení kytarového dua Paulo Bellinati a Cristina Azuma z Brazílie. Jejich páteční koncert v Červeném kostele se skládal převážně ze skladeb Paula Bellinatiho, plných rozložených akordů, proplétajících se melodií a polyfonických postupů, které publikum vděčně přijímalo. Zejména jeho závěrečné proslavené  Jongo se dočkalo nadšeného přijetí a ovací ve stoje.

 

Paulo Bellinati a Cristina Azuma. Foto Zbyněk Maděryč.

 

Publikum bylo převážně mladé a bylo vidět, že je znalé problematiky. Bylo tam hodně těch, kteří se účastnili Kytarových kurzů, které vedlo 12 renomovaných lektorů a interpretů. Aktivních účastníků kurzů bylo téměř 60 z 16 zemí, účastníků soutěže bylo 30 z deseti zemí, k tomu sólisté a pedagogové, to znamená, že se v Brně sešlo na 120 kytaristů z 16 zemí,  přitom ze zámoří to bylo z  USA, Mexika, Kanady, z Peru, Brazílie, nebo z Japonska.

Je to český největší kytarový festival,  který má v zahraničí z českých festivalů největší pozornost v odborných médiích v Itálii, Polsku, Anglii, nebo v USA a už fakt, že měl letos 31. ročník, svědčí o stálém zájmu jak českých, tak především světových kytaristů. O tom vypovídaly i dva odpolední koncerty, v úterý to byl Kytarový soubor Konzervatoře České Budějovice s dirigentem Františkem Lukášem a prezentovali se repertoárem od renesance až po soudobou hudbu. V pátek 5. srpna odpoledne vystoupil Kytarový orchestr, který byl složen z účastníků festivalu, jehož dirigentem byl Vladimír Novotný. Kurzy probíhaly v Divadle na Orlí, což svědčí o jeho úzkém propojení s Hudební fakultou JAMU. Tady probíhala i Mezinárodní soutěž Quitartalent 2022 a ve čtvrtek odpoledne zde proběhlo i předání cen a koncert vítězů. Celý týden se naplno žilo a znělo Brno kytarami a jejich rytmy.     

Páteční koncert v Červeném kostele měl ještě jednu zvláštnost, byl totiž současně zahajovacím koncertem Brazil Festu, který navazoval dalším dnem velkým kostýmovaným průvodem, který prošel Brnem. Na Brazil Fest pozval účastníky koncertu  Jakub Škrha, umělecký ředitel Brazil Festu. Žhavé rytmy tedy pokračovaly i v dalších dnech, i přes velké ochlazení počasí. Nadšení účastníků to však neochladilo, naopak, Brno se dobře bavilo a Brazil Fest se těšil velkému zájmu diváků.

Karla Hofmannová