Krásná a půvabná, prostě Pretty Woman

Nad premiérou Na Hudební scéně Městského divadla Brno

 

Na Hudební scéně Městského divadla Brno (MDB) přivádí do varu diváky od premiéry 11. září muzikál Pretty Woman. Další z dlouhé série tohoto žánru, který z domovské Ameriky ovládl celý civilizovaný svět. Romanticky laděný příběh zná snad každý ze slavného a stejnojmenného filmového zpracování z roku 1990 režiséra Garry Marshalla. Kdo by si hned nevybavil Julii Roberts a Richarda Gereho? A samozřejmě kultovní song Oh, Pretty Woman od Roye Orbisona. Na začátku druhého dějství zazní jen první tóny a celou píseň slyšíte až v závěru představení. Zpívají sólisté s celým ansámblem.

Vznik filmu má docela peprnou historii, ale nejdříve k inscenaci v MDB. Režisér Stanislav Moša zhlédl toto představení v Chicagu. Byl nadšen, začalo intenzivní jednání s majiteli práv. Je to nejnovější kousek americké muzikálové produkce. Po světové premiéře v březnu 2018 ve zmíněném Chicagu se titulu chopili v Hamburku (září 2019), následoval Londýn (březen 2020). Zakrátko museli skončit kvůli covidu, letos na podzim by měli pokračovat.

Příběh je dojemně nasládlý, naivní, ale krásný, ostatně vychází z motivů pohádkové Popelky, z divadelní hry Pygmalion od G. B. Shawa a z dalších podobných příběhů. Je tam i společný motiv s My Fair Lady. Snad právě v dnešní době se raději utíkáme k takovému tématu více než k tvrdému dramatu. Bohatý businessman (v Pretty Woman) se zcela náhodou seznámí s lehkou dívkou, do které se postupně zamiluje a vše končí, přes všemožné peripetie, happy endem.

V divadle je tento opus, i přes přímočarý děj, mimořádně náročný pro účinkující i techniku. Oba hlavní představitelé – Vivian a Edward Lewis - mizí ze scény jen na krátké okamžiky. Jejich party patří k nejnáročnějším. Měl jsem tu čest vidět a slyšet Svetlanu Janotovou a Petra Gazdíka. Oba patří k tomu nejlepšímu, co jejich divadlo má. Výrazné hlasy, pohyby, mimika. Bravurně zvládají mluvené slovo i zpěv. Obdiv patří též alternující a divákům dobře známé Haně Holišové. S Petrem Gazdíkem alternuje Petr Štěpán. Slyšel jsem z více stran chválu na jeho zpěv. Návštěvníci divadla ho znají více z činoherních rolí. Kristýna Daňhelová je v roli Kit jako živé žihadlo. Skvělý hlasový projev, nádherná výslovnost a neutuchající pohybová aktivita. Alternují Dagmar Křížová a Viktória Matušovová. Znám je z jiných představení, s Kristýnou Daňhelovou si jistě nezadaly. Soudě i podle ohlasů diváků na různých serverech, třeba I-DIVADLO.CZ. Velký aplaus má také Robert Jícha ve dvou zcela rozdílných rolích – ředitele hotelu a Happymana, prodejce štěstí. I on se vypracoval mezi nejvýraznější protagonisty MDB. Tomáš Sagher se našel v postavě Phillipa, právníka hlavní mužské postavy. Přesvědčivě představuje úlisného a pro sebe hrabajícího človíčka. Nebudete o nic ochuzeni, pokud bude účinkovat alternující Jakub Uličník. A hraje, tančí a zpívá mnoho dalších, kteří by zasloužili být jmenováni. Choreograf Michal Matěj říká, že autoři nechali pro něj deset velkých míst. Divák si temperamentního tance skutečně užije. Režisér Stanislav Moša pracoval, jak sám uvedl, s principem barokního divadla, máte se stále na co dívat. Rychle se proměňující scéna Christopha Weyerse je doplněna projekcemi, vyzdobena plakáty k filmu. Autor světelné režie David Kachlíř poprvé uplatňuje nejmodernější osvětlovací techniku francouzské společnosti Robert Juliat, více si přečtete v zářijovém čísle Dokořánu. Herce a zpěváky i tanečníky oblékly do kostýmů ve stylu 80. a 90. let Andrea a Adéla Kučerovy.

Jedním z více vrcholných momentů je scéna v opeře, kdy ústřední dvojice sedí v hledišti opery a sleduje Verdiho La traviatu; vidíme pěvce, slyšíme úryvky. S potěšením zjišťujeme, jak vrcholné operní dílo, hudba i zpěv, konvenuje s muzikálovou hudbou Bryana Adamse a Jima Vallanceho. Velká pochvala patří i čtyřiadvaceti členům divadelního orchestru a dirigentům Danu Kalouskovi i Josefu Javorovi. Divadelníci měli nastudováno k 10. prosinci 2020, od té doby udržovali, nebylo to vůbec jednoduché.

Film Pretty Woman, podle jehož scénáře vznikl muzikál, měl zajímavý osud. Původně to mělo být smutné drama o prostituci, Vivian měla užívat drogy. Za vydělané peníze chtěla odjet do Disneylandu, ale Edwardovi se to nelíbilo a vyhodil ji z auta… Namísto drsného děje však producentka Laura Ziskinová radikálně změnila scénář, vyrobila love-story. A to asi bylo dobře. Vždyť film se skrovným rozpočtem 14,5 milionu dolarů nakonec vynesl bezmála 464 milionů. Julia Roberts nejdříve nechtěla točit, pak vydělala 300 000 dolarů, získala Zlatý glóbus a nominaci na Oscara.

(tr)

Svetlana Janotová a Petr Gazdík v hlavních rolích nového muzikálu.

Foto: Městské divadlo Brno