Komorní opera JAMU zvolila komickou operu Benjamina Brittena 

Albert Herring v Divadle na Orlí

Benjamin Britten sklízí v současné době úspěchy na dvou brněnských scénách. V Janáčkově divadle zaujala obecenstvo i odbornou kritiku opera s vážným tématem Peter Grimes a vzápětí se objevil jeho Albert Herring na menší scéně Divadla na Orlí, Komorní opery Hudební fakulty JAMU. Pro menší komickou operu z roku 1947 je to ideální prostředí.

K tomu nadšení a elán mladých interpretů, ohlasy jsou velmi kladné. Pěvecké i herecké výkony studentů na profesionální úrovni. Viděl jsem představení v neděli 21. listopadu, absolventský výkon předvedla již zkušená Lucie Vaňáčková, která před zahájením studií zpěvu na JAMU absolvovala bakalářské studium na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. A také Tereza Horová, která má bakalářský titul v oboru překladatelství a tlumočnictví z anglického jazyka. Na Orlí již ztvárnila v roce 2019 roli Clarice (Kláry) v Rossiniho opeře Zkouška lásky a o rok později roli Marcelliny ve Figarově svatbě W. A. Mozarta. Také další interpreti a interpretky se věnují zpěvu a vůbec muzicírování ve větší šíři. Albertovu matku hraje a zpívá hostující učitelka zpěvu Aneta Loskotová (alternuje s Alžbětou Symerskou). Typově se nádherně hodí do prostředí anglické vesnice nejen svojí postavou, ale i skvělým líčením (Marcela Ulrichová). Výrazné jsou v této inscenaci všechny postavy ze všech třinácti, včetně němých rolí rodičů (Laura Uhorskaiová a Vilém Cupák).

Libreto k této Brittenově opeře napsal Eric Crozier podle novely Guy de Maupassanta (1850 – 1893). Skladatel společně s Erikem Crozierem, s nímž v roce 1947 založili kočovnou English Opera Group, provedl v textu výrazné změny. Místo děje přeložil z Normandie do anglického maloměsta Loxford a tragický konec Maupassantovy povídky, v níž hlavní hrdina umírá v deliriu, změnil na happy end. Autorovým cílem byla karikatura puritánských maloměšťáků. Mířil dobře, když skutečný Albert Herring byl obchodník v Tunstallu u městečka Snape v hrabství Suffolk. Příjmení postarší šlechtičny Lady Billows, dohlížitelky nad ctnostmi bližních (zpívá zmíněná Lucie Vaňáčková, alternuje Hana Kuželová), si autoři vypůjčili od reprezentanta British Council ve Švýcarsku Lionela Billowse. Skutečnou předlohu měla také Mrs. Wordsworth (sytým sopránem vyzpívala v neděli Ekaterina Krovatyeva), vikář Mr. Gedge (hostující barytonista Martin Frýbort) i další postavy.

Orchestr opery Albert Herring byl v Komorní opeře hudební fakulty zhuštěn na 13 hráčů a opera byla zkrácena, kvalitě představení to však nijak neuškodilo. Hudební scény skladatel propojil recitativy s doprovodem klavíru. Slyšíme také chorály. Nejen hudebně zajímavá je scéna, kdy maloměšťáci při májové slavnosti opakují svůj text mimo takt, až po důrazné sforzato orchestru. Děj opery (mladík Albert byl zvolen po dlouhém marném hledání vhodné kandidátky neposkvrněnou „královnou“ máje, a pak přes noc zmizel, aby poznal něco víc ze života) umožňuje režisérce Janě Tajovské Krajčovičové (absolventský výkon) pestrý pohyb zpěváků po scéně, pochvala patří i pohybové spolupráci (hostující Kateřina Prášková) nejen za scénu házení s míčem. Velký, barevný, voňavý a nadýchaný dort, podle vlastních slov, upekla z kostýmů výtvarnice Lenka Jungwirt. Škoda něco takového nenavštívit.

(tr)

 

      

 

Z opery Albert Herring na scéně Divadla na Orlí. Foto archív Komorní opery HF JAMU.