Medicus – velkolepý muzikál s poselstvím 

Nad premiérou inscenace na Hudební scéně Městského divadla Brno

 

Do exotického prostředí orientu 11. století zavádí diváky (od 22. října 2022) muzikál Medicus na Hudební scéně Městského divadla Brno. Po nedávném uvedení muzikálu Devět křížů je to další významný počin v tomto žánru. Podívaná pro oči nejen co do kostýmů a dekorací, ale také co do množství účinkujících. Sólových postav byste napočítali 18, k tomu dalších sto osmatřicet, ve kterých alternuje 14 dvojic herců, zpěváků i tanečníků – mužů i žen. Každý se tedy vystřídá v devíti až deseti postavách.

Dílo velkolepé, z Londýna doputujeme s hlavním hrdinou, Robem, až do perského Isfahánu (dnes v Íránu třetího největšího a nejatraktivnějšího města). Rob Cole už v dětství přijde v důsledku minimální lékařské péče o matku a o sourozence. Sledujeme jeho urputnou a upřímnou snahu naučit se lékařskému řemeslu, aby mohl účinně léčit. Vše dopadne nakonec dobře, dostává se až k lékaři Avicennovi, jenž v tomto městě a v uvedené době skutečně působil.

Původní příběh poslal na svět v roce 1987 americký autor Noah Gordon v podobě románu, stal se celosvětovým bestsellerem. U nás vyšel pod názvem Ranhojič, autor napsal ještě další dva díly trilogie o lékařské dynastii Coleových. V roce 2013 vznikl v Německu film režiséra Philippa Stölzla nazvaný podle románu - Ranhojič. A ve Španělsku tato látka zaujala nejdříve skladatele Ivána Macíase, jenž oslovil Félixe Amadora, se kterým již dříve spolupracoval na několika úspěšných muzikálech. Hudba v Medicusovi je zářivá, monumentální i romanticky klidná, bravo pro orchestr i dirigenta a sbormistra Dana Kalouska. Slyšíme také staré židovské synagogální melodie i hudbu arabskou, protože v ději se střetávají tři ze čtyř největších náboženství. Křesťanství, judaismus a islám. Zápletka: hlavní hrdina, křesťan, se vydává za Žida, aby se mohl snadněji pohybovat mezi muslimy…

Po světové premiéře Medicuse v Madridu v roce 2018 je Městské divadlo Brno prvním divadlem mimo Španělsko, které získalo práva na uvedení. Díky vzájemným sympatiím mezi autory a vedením našeho divadla. Vznikly na základě návštěv Brna v Madridu a opačně.

Muzikál Medicus je příležitostí pro všechny účinkující, i pro ty nejmladší. Viděl jsem až první reprízu 24. října, kdy Roba coby chlapce hrála a něžně zpívala dívenka Gabriela Čtveráčková. Dnes už snad všichni vědí, že je dcerou překladatelky i tohoto opusu Zuzany Čtveráčkové a vnučkou režiséra a autora úpravy Stanislava Moši. Je velmi šikovná, na jevišti se pohybuje sebejistě, dobře vystihuje skromného, přesto cílevědomého chlapce. Okamžitě získala přízeň diváků. S ní alternuje fajn kluk Kryštof Helbich, syn produkčního. Výraznou postavou díky autorovi i protagonistům je Bradýř Croft. Stanislav Slovák předvádí mazaného človíčka, jenž dovede sice alespoň trochu léčit, ale více vydělává na lidské důvěřivosti. Dobrou volbou režiséra je i alternující Jakub Uličník. S hlavním hrdinou vytváří Croft v první půli milou dvojici. Chlapec Rob se mění v dospělého mladého muže ztělesněného Liborem Matoušem, jeho tvář znáte z plakátu. Překonává mnohá protivenství, má pevný příjemně znějící hlas, dovede se pohybovat. Alternuje s Richardem Pekárkem. Až v daleké poušti se hlavní hrdina  setkává s dívkou Mary Cullenovou ze Skotska. Její part zpívá Kristýna Daňhelová, letos byla v užší nominaci na Cenu Thálie za titulní roli Jany Eyrové. Precizně si vede i v Medicusovi jako Mary, má široké hlasové možnosti. Nelze nezmínit postavu Avicenny prezentovanou na první repríze Ladislavem Kolářem. Je moudrý, rozvážný i v kritických chvílích. O roli se dělí s neméně skvělým kolegou Igorem Ondříčkem. Dušan Vitázek je přesvědčivým Šáhem. Obklopen mladými ženami dává najevo svoji moc. Má krásný výstup, když se šavlí v ruce zpívá nad šachovnicí. Zaznívá jeden z mnoha potlesků na otevřené scéně. Alternuje s Alešem Slaninou. Vezíra zpívá svým znělým basem Jiří Horký, poslední mohykán zaniklé brněnské operety. Pamatujeme ho také z velkých operních rolí. Role vezíra, jenž si může dovolit oponovat šáhovi, je pro něj jako ušitá. Jeho důstojným protějškem v roli je Jan Apolenář. Účinkují též další sólisté zvučných jmen, mj. Radka Coufalová a Ivana Vaňková v roli Robovy matky, Zdeněk Junák a Josef Jurásek v roli vicerektora, Rastislav Gajdoš a Viktor Skála se dělí o postavu Cullena, otce Mary…

S tanečníky pohybuje choreograf Michal Matěj. Odvedl kus práce, protože velké taneční a vůbec pohybové scény (třeba karavana v poušti) protkávají bohatý děj. Ostatně sám říká, že choreografie v tomto muzikálu je epická. Také výtvarník scény Christoph Weyers měl tentokrát víc práce. S autorem projekcí Petrem Hlouškem vytvořili reálnou ulici starého Londýna s dřevěnými baráky, aby diváka vzápětí zavedli na lesní mýtinu daleko od města naznačenou siluetami vzrostlé trávy. Jsme také v poušti, na perském tržišti a v isfahánském Maristánu, tedy ve škole pro budoucí lékaře. Tam výtvarník jen vhodně zavěšenou záclonou v úzkém okně vytvořil prvek islámské architektury. Jednoduché a působivé. Těšte se ovšem na šáhův palác, kterému vévodí dvě sfingy a na pozadí perských koberců dominují další dekorace, mj. již zmíněné velké šachy. Zkušená kostymérka Andrea Kučerová také tady dokazuje svoje mistrovství. Kostýmy jsou pestré, přitom střízlivé, ladí s obsahem.

Režisér Stanislav Moša citlivě skloubil všechny složky inscenace, která je co do výpravy velkolepá a zároveň nese důležité poselství. Citujeme z Mošova textu v programové brožuře: „… v románu a stejně tak v jeho muzikálové verzi jsou všudypřítomné dva nádherné momenty, pro smysluplnou lidskou existenci nejvýznamnější. Za prvé – prožít svůj život v lásce a za druhé – vzdělávat se.“

Divadelníci vnímají tuto inscenaci jako poděkování všem lékařům, sestřičkám a zdravotnickému personálu, kteří čelili covidové epidemii.

Jan Trojan

 

Kristýna Daňhelová jako Mary Cullenová a Dušan Vitázek v roli šáha.

Foto archív Městského divadla Brno