Nad činoherní inscenací JAMU, tentokrát v hudebně dramatické laboratoři

Velký Gatsby pořádá večírky na Orlí

01.03.2020 10:45

    Studenti čtvrtého ročníku Ateliéru činoherního herectví doc. Aleše Bergmana Divadelní fakulty JAMU rozehrávají na scéně Divadla na Orlí známý příběh z Ameriky 20. let. Inscenace Velký Gatsby není kopií scénáře žádného ze čtyř dosavadních filmů; mladší a dosažitelnější jsou dva – z roku 1974 (USA -Robert Redford a Mia Farrow) a z roku 2013  (Austrálie, USA – Leonardo DiCaprio a Carey Mulligan).

    Na scéně Divadla na Orlí dávají zdramatizovanou verzi německé dramatičky a překladatelky Rebekky Kricheldorfové (1974), která jako filmoví scénáristé vyšla z románové předlohy Francise Scotta Fitzgeralda z roku 1920. Úspěšnou premiéru měla její hra v lednu 2012 v hamburském Schauspielhausu, v Česku poprvé uvedli v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě v červnu 2015. Pro studenty, řekněme rovnou, větší sousto, nicméně zvládli (se svými pedagogy) výborně. Není snadné v jejich letech vžívat se do postav o více než deset let starších. Kouzlo inscenace tedy spočívá na jejich mládí, temperamentu i prožívání role u každého z nich. Výborná je choreografie Jana Šnajdera, konkrétně třeba při scéně jedoucího auta, v souznění s dobře zvolenou hudbou (Parov Stelar, Odd Chap, DJ Quads, Šimon Bilina). Andrea Mužíková vytvořila jednoduchou scénu s proměnlivými polohami různě velkých kvádrů a herce oblékla do slušivých kostýmů konvenujících s dobou. Ani studentské divadlo se neobejde bez technicky náročnějších světelných efektů (Dominika Kutzmannová).

    Režisér Jiří Liška a také spoluautor úpravy textu (s dramaturgem Michaelem Sodomkou) nechává hrát všechny mladé adepty herectví tak, jak sami svoji roli cítí. Jde ostatně o běžné i vyhrocené mezilidské vztahy, o kterých pak někteří protagonisté mile a zajímavě píší v tištěném programu k inscenaci – z vlastní zkušenosti. Johnny Horák se výborně vžil do stěžejní postavy Nicka objevujícího v New Yorku úplně jiný svět, Hana Drozdová s Lukášem Dohodilem přesvědčivě vytvářejí dvojici Daisy a Toma, herecké zkušenosti uplatňují také Klára Bulantová a Matěj Beneš jako Myrtle a George. Složité vzájemné vztahy postav dávají už fakticky hotovým hercům velké možnosti výrazu. Radek Melša v roli Jay Gatsbyho je možná o něco méně výrazný, ale není to zcela jeho vina. V obou zmíněných filmech jeho postavu divák vnímá jednoznačně jako ústřední, v pojetí Rebekky Kricheldorfové ho někteří trochu přehrávají. Potěšení divákovi skýtají i Štěpánka Romová coby Jordan, Filip Jezowicz jako pes a vlastně všichni ostatní, celkem 13 postav a ještě pomohli mladší kolegové z prvního ročníku muzikálového herectví jako company.

    Inscenaci Velký Gatsby v Divadle na Orlí by si neměli nechat ujít milovníci nejen brněnského divadla. Patří mezi ty, které stojí za to vidět.  (tr)

 


Hana Drozdová a Johnny Horák jako Daisy a Nick v inscenaci Velký Gatsby na scéně Divadla na Orlí. (Foto: archiv divadla)