Když na balet, tak na Lucidora a Arabellu!

    Brněnský balet připravil na začátek této sezony příjemné překvapení. Premiéru neznámého, nového baletu na romantickou hudbu ruského komponisty Alexandra Glazunova. Lahůdka, kterou by si milovníci baletu neměli nechat ujít.

    Libreto je podle povídky Huga von Hofmannsthala, kterou zpracoval podle Moliéra. Pak se stala námětem Straussovy opery Arabella. Maďarského choreografa Youriho Vámose námět uhranul natolik, že z něho vytvořil balet. Hudbu si vybral sám z jednotlivých děl Alexandra Glazunova. Zařadil jak jeho komorní díla, tak části z 1., 3. a 7. symfonie, 1. klavírní koncert, valčík z Raymondy,  polonézu. Je to výběr nejkrásnějších děl skladatele, který „…stojí dodnes poněkud ve stínu svého slavného kolegy Čajkovského, ale znamená pro ruskou hudbu asi tolik, jako Brahms pro hudbu německou…“, podle vyjádření dirigenta představení Pavla Šnajdra. Hudba je silně emocionální, je to velký romantický orchestr, který je ovšem nucen hrát i intimní a křehká komorní díla, navíc v orchestřišti, kde se při této hudbě zvuk do hlediště nenese tak, jak by měl a i souhra není taková, jak by při komorním provedení byla.

    Příběh je poněkud komplikovaný a jeho největší devízou je, že přináší jedinečný úkol pro všestrannou tanečnici. Dívka, jejíž matka zdědila obrovský majetek jen pod podmínkou, že bude mít syna, byla od malička vychovávána jako chlapec. Tak se pohyboval Lucidor mezi kamarády své sestry Arabelly, až přišel nápadník, do kterého se přestrojená dívka zamilovala. Intriky a přestrojení, nakonec přiznání a odmítnutí, jehož důsledkem je dívčina sebevražda.

    Převleky za muže a zpět za ženu, to je výzva pro tanečnici. Ivona Jeličová v roli Lucidora je neodolatelný, inteligentní mladistvý uličník, a jen přehozením šatů se mění v půvabnou, zamilovanou dívku. A to v takové rychlosti, že to divák někdy nestíhá. Jak se sama vyznala,  „…při tanci v mužském oblečení, kdy musím použít i mužské pohyby, a pak se vrátit do ženského těla, přesahuji sama sebe…“ Partnerem je jí Filip Veverka, jehož mužný exteriér i silové skoky předurčují k milovnickým rolím. Jsou sympatickou a vyrovnanou dvojicí, která okouzluje i přesvědčuje. V rolích dalších postav se brněnskému publiku představili zahraniční umělci, kterých je v této sezoně čtrnáct nových členů. Sestru Arabellu tančí španělská tanečnice Morgane Collangettes, která zcela samozřejmě zapadá do brněnského prostředí. V roli Adriana, dalšího nápadníka Arabelly, se představil ukrajinský tanečník Uladzimir Ivanou a v roli slizkého notáře vystoupil Ivan Popov z Petrohradu. Vysoký tanečník s netušenými pohybovými schopnostmi má obrovské herecké předpoklady a dokáže pouhou malou změnou postavení těla vyjádřit stavy duše. V roli chlípného intrikána tyto předpoklady zúročil a stal se nejvýraznější postavou představení. Role matky, paní von Murské, byla svěřena Kateřině Nováčkové, která do ní dokázala dát naději, půvab i zoufalství. V inscenaci se spojují požadavky na techniku klasického baletu spolu s pantomimickým vyjádřením, čímž vzniká efekt dramatického baletu.

    V choreografii Youriho Vámose ožil starý příběh kouzlem klasiky i svěžestí mládí, vtipem i tragikou. Po Coppélii z Montmartru je tu na jevišti brněnského divadla opět titul, který potěší duši i oko diváků. Scéna Klause Gärditze je jednoduchá, přesto klasická a navozuje dobovou atmosféru. Spolu s kostýmy Michaela Scotta, které jsou svěží a půvabné tak vytváří pohodový celek, který uklidňuje duši i oko.

    Youri Vámos tak přivezl do Brna inscenaci, která již prožila úspěchy na scénách německy mluvících divadel ( Düsseldorf, Dortmind, Basilej, Klagenfurt aj. ) a nyní překročil hranice i k nám. V případě brněnského baletu je to počin, na který milovníci baletů dlouho čekali a neměli by si ho nechat ujít.

Brno, Janáčkovo divadlo – Alexander Konstaninovič Glazunov: Lucidor a Arabella,  Dirigent: Pavel Šnajdr, Choreograf: Youri Vámos, Scéna: Klaus Gärditz, Kostýmy: Michael Scott
Premiéra: 19. října 2012

KARLA HOFMANNOVÁ

 

Vlevo: Ivona Jeličová. – Vpravo: Ivona Jeličová a Filip Veverka.

 

Vlevo: Kateřina Nováčková a Ivan Popov. – Vpravo: sbor baletu.

Foto: Jana Hallová