Nad odloženou premiérou na Hudební scéně Městského divadla Brno

Grand Hotel je plný zpěvu, tance a zajímavých osudů

07.09.2020 15:55

    Plakáty na světoznámý broadwayský muzikál Grand Hotel visely po Brně už na jaře, v důsledku pandemie muselo Městské divadlo Brno premiéru na Hudební scéně odložit až na sobotu 5. září. Hrálo se již několikrát před premiérou a ohlasy byly velmi kladné. O tomto opusu mluvili v divadle již před třemi roky, mezitím uvedli neméně věhlasné muzikály Spamalot a Poslední loď. Českou premiéru Grand Hotelu režíroval Stano Slovák, použil překlad Zuzany Čtveráčkové, hudebně nastudovali František Šterbák a Ema Mikešková. Živý divadelní orchestr produkující příjemné swingové melodie divák nevidí.

    Grand Hotel patří k tomu nejlepšímu z muzikálů. Autora hudby Maury Yestona zná publikum Městského divadla Brno z titulů Titanic a Nine. Tentokrát se podíleli na textech a hudbě ještě Luther Davis a Robert Wright. Všichni byli po světové premiéře na Broadwayi v listopadu 1989 nominováni na Tony Awards ve dvanácti kategoriích, včetně nejlepší původní hudby. Libreto napsal George Forrest na motivy románu Vicki Baumové. Divák je uveden do luxusního prostředí berlínského Grandu v roce 1928. Sleduje osudy stárnoucí ruské primabaleríny na jejím posledním turné, zchudlého barona ohrožovaného věřitelem, ambiciózní stenografky, těžce nemocného židovského účetního a generálního ředitele velkého průmyslového podniku. Objevuje se též nevyspalý recepční očekávající narození syna. Dějem provází lékař poznamenaný na obličeji zraněním ze světové války v podání Lukáše Janoty (na premiéře) nebo Lukáše Vlčka. K tomu ovšem ještě další postavy dotvářející atmosféru nastupujícího nacismu. A tanečníci v nápadité choreografii Hany Kratochvilové. Na sobotní premiéře tančili Barbora Remišová a Michal Matěj, sólo ke konci prvního dějství mělo dlouhý potlesk. V inscenaci je celá řada tanečních scén, jak se sluší na show v prvotřídním hotelu.

    Postava Friedy Flamm, zmíněné stenografky, byla velkou příležitostí pro Martu Matějovou, která výborným zpěvem, slovem i pohybem vykreslila temperamentní dívku ve složitých situacích. S rolí si poradila i alternující Kristýna Daňhelová. Složitou postavu primabaleríny Grushinské na premiéře bravurně, s patosem a vášní předvedla Markéta Sedláčková. Její sekretářku Raffaelu Ottanio vyzpívala noblesní Pavla Vitázková (alternuje Diana Velčická). Zpívá spíše šansony než árie, můžeme-li trochu zateoretizovat. Svých rolí se na vysoké úrovni zhostili rovněž Kristian Pekar, Oldřich Smysl a Milan Němec, ztvárňují barona, nemocného účetního a generálního ředitele (Aleš Slanina, Radek Novotný a Robert Jícha).

    Andrea a Adéla Kučerovy navrhly dobové kostýmy, slušely dámám (klobouček Pavly Vitázkové) i pánům. Výtvarník Jaroslav Milfajt vytvořil secesní interiér velké hotelové dvorany s výraznou podlahou, kam se ve hře světla a tmy vešly i dramatické scény v hotelových pokojích. Režisér Stano Slovák se svými lidmi vytvořil inscenaci, která svým spádem připomíná film. Divák se nenudí, neodchází o přestávce a Grand Hotel doporučí kamarádům a známým. Muzikál má zajímavou historii, kterou podrobně líčí statě v programu k inscenaci.  (tr)

 

Ambiciózní stenografku Friedu Flamm skvěle hraje, zpívá i tančí Marta Matějová, alternuje Kristýna Daňhelová.

Foto: archiv Městského divadla Brno