Festival Concentus Moraviae zahájen

05.06.2014 11:35

    Mezinárodní festival 13 měst Concentus Moraviae, který se každoročně koná v řadě míst Jihomoravského kraje a kraje Vysočina, má více specifik i jedinečností, kterými se odlišuje od jiných hudebních událostí. Jednou z nich je skutečnost, že světová díla klasické i moderní hudby v podání špičkových domácích i zahraničních souborů a sólistů přivádí míst, která pro ně nebývají běžnou zastávkou. Pro menší města jsou festivalové koncerty mimořádnou kulturní událostí a je věcí cti a prestiže každého z nich připravit se co nejlépe a koncert si pak plnými doušky užít.

    Velkou a prestižní událostí festivalu bývá zahajovací koncert, jehož obsah je vždy pečlivě volen a na organizátory klade nejvyšší nároky. Tentokrát padla volba na Vysočinu, konkrétně na město Žďár nad Sázavou. Ten se může pyšnit významnou památkou UNESCO, nádhernou Santiniho stavbou na Zelené Hoře, kde se také festivalové koncerty konávají. Na zahajovací by prostor nedostačoval, takže bylo tentokrát nutno upustit od další specifiky festivalu – provedení koncertu v historickém sále či jiném obdobném prostoru. Místem konání se stal před časem funkčně a vkusně renovovaný Dům kultury. Zahájilo se tradičním tradičním rituálem: průvodem vlajkonošů a starostů všech festivalových měst. Úvodní slovo náleželo přirozeně domácím, konkrétně starostce města Žďár n. S. paní Ing. Dagmar Zvěřinové a hejtmanovi kraje Vysočina panu MUDr. Jiřímu Běhounkovi. Pak již v zaplněném sále, ve kterém kromě místních byla přítomna řada významných hostů a milovníků klasické hudby, kteří za ní přijeli i ze vzdálených konců, byl zahájen slavnostní program.

    Posluchačům byla předložena atraktivní nabídka v podobě pozoruhodné konfrontace přednesu tří balad z Kytice Karla Jaromíra Erbena se symfonickými básněmi Antonína Dvořáka. Dvořák, velký obdivovatel Erbena, inspirován dílem básníka, zkomponoval na jeho Kytici čtyři symfonické básně. V úterý 3. června 2014 zazněly tři z nich. Nejprve Vodník, po přestávce Holoubek a Polednice. Hudebnímu provedení předcházela vždy recitace balady v podání skvělé a nestárnoucí pěvkyni a herečce paní Soně Červené, která dokáže strhnout svým osobitým, fascinujícím projevem. Připomeňme, že světově proslulá umělkyně začínala před lety svou dráhu v Janáčkově opeře Brno.

    Orchestr PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou šéfdirigenta a uměleckého ředitele Jakuba Hrůši podal profesionální a přesvědčivý výkon, zněl skvěle. Potlesk ve stoje po skončení koncertu náležející recitátorce, dirigentu i celému ansámblu byl zasloužený a spontánní, ale i natolik dlouhotrvající, že po opakovaných návratech paní Červené a dirigenta Hrůši na scénu, nezbylo členům hudebního tělesa, než se nadšenému publiku sborově uklonit a povstat ze židlí.

    Slavnostní večer se vydařil i se závěrečnou tečkou v podobě společenského setkání a ohňostroje.

    Následuje celá šňůra koncertů na řadě míst jižní Moravy a Vysočiny spjatých názvem České sny.

    Ten první zazněl v hustopečském kostele sv. Václava a sv. Anežky České ve středu 4. června. Na programu byla Mše D dur Antonína Dvořáka pro smíšený sbor a varhany, Hora tří světel (kantáta pro mužský sbor, barytonové sólo – Tomáš Badura, vypravěče – Vladimír Krátký a varhany) Bohuslava Martinů a závěrečný Otčenáš Leoše Janáčka, kantáta pro tenor (Petr Levíček), smíšený sbor, harfu (Pavla Kopecká) a varhany. Varhaníkem byl Martin Jakubíček. Zárukou kvality koncertu Český filharmonický sbor Brno, na kterém spočívala největší a zásadní část v interpretaci a realizaci prezentovaných hudebních děl.  Sbor vedený Petrem Fialou, s puncem pěveckého tělesa léta oceňovaného doma i v zahraničí, předvedl opět výborný výkon. V kostele to znělo, koncert přinesl silný emotivní a duchovní zážitek, který gradoval od úvodní Dvořákovy mše přes scény z Getsemanské zahrady v excelentním a působivém pojetí B. Martinů až po závěrečný strhující Janáčkův Otčenáš.  (št)