Brněnské letiště hlásí: Přibývá letů i cestujících

Vzhůru k výškám!

02.08.2017 22:25

    Řízení letového provozu. Pod tímto slovním spojením si většinou představíme věž na letišti. Sedí v ní zkušení dispečeři, všechno sledují a řídí prostřednictvím různých monitorů, tlačítek a všelijakých složitých přístrojů, mají dokonalý přehled o tom, co se děje na letištní ploše a – obrazně řečeno – také v oblacích. Známe to z filmů, někteří možná i z exkurze přímo na letišti. Brněnská řídicí věž je docela nízká, řekl bych normální, zato kdybyste přiletěli do Bangkoku-Suvarnabhumi, nestačili byste zírat. Četl jsem, že tamní dispečerské pracoviště se vypíná do 132 metrů nad letištní plochu…

    Vzdušný prostor České republiky každoročně využije více než 100 milionů pasažérů. Celkově to představuje téměř 700 tisíc letů. O navigační služby se stará Řízení letového provozu ČR – státní podnik, který dbá o bezpečnost dopravy na čtyřech českých a moravských letištích. Konkrétně v Praze-Ruzyni, Brně-Tuřanech, Ostravě-Mošnově a Karlových Varech. K jeho úkolům patří i výcvik a vzdělávání zaměstnanců či externích klientů, poskytování informací, organizování pátrací a záchranné služby a podobně.

    Na letišti v Brně-Tuřanech loni zaznamenali – řečeno mluvou dispečerů – 44 418 pohybů (rozuměj startů a přistání), což představuje meziroční nárůst 4,5 procenta. „Pozitivní provozní výsledky pokračovaly i letos v prvním pololetí,“ říká s uspokojením vedoucí oddělení vnějších vztahů a tiskový mluvčí ŘLP ČR JUDr. Richard Klíma. „Počet pohybů činil 24 509, tedy o 13,5 procenta více než za stejné období roku 2016.“

    Na brněnském letišti přibývá letounů, a současně se také zvyšuje jejich maximální vzletová hmotnost. Největším zákazníkem je společnost Travel Service (zabývá se charterovou dopravou), následují Ryanair, Wizz Air a BMI Regional. Významní jsou i zákazníci provozující dopravu kargo – ASL Airlines a Sprintair. Ve výčtu však nesmějí chybět ani výcvikové lety společností Austrian Airlines či Flying Academy. „Služby v nepřetržitém směnném režimu v Brně zajišťuje dvacet licencovaných řídících letového provozu. Ceny pro zákazníky se od roku 2009 nezvýšily,“ dodává Richard Klíma.

    S ředitelem brněnského letiště Ing. Tomášem Plačkem jsme na tiskové konferenci debatovali o tom, které destinace jsou nejžádanější. Vlastně se to dalo předem určit. Jsou to letoviska v Bulharku, Řecku a Turecku, ale také v Egyptě a Španělsku. Letos v prvním pololetí přiletělo do Brna 73 tisíc pasažérů, odletělo více než 80 tisíc lidí (téměř o 20 tisíc více než za stejné období roku 2016), přibližně 2 200 cestujících zde přestupovalo. Sečteno a podtrženo – ve srovnání s prvním pololetím loňského roku je to téměř o 14 procent více.

    „Nárůst počtu cestujících i letů zaznamenává hlavně pravidelná linka mezi Brnem a Mnichovem,“ říká Tomáš Plaček. „Je v provozu necelé dva roky. Operují na ní proudové letouny Embraer 135 o kapacitě 39 sedadel a větší Embraer 145, který pojme 49 cestujících. Od ledna do června ji využilo 8 400 cestujících, především z podnikové sféry.“ Pro letní období je letový řád poněkud zredukován, od příštího měsíce bude k dispozici jedenáct letů týdně – dva v pracovní dny a jeden v neděli. Zájem je rovněž o spoje do Londýna a nizozemského Eindhovenu.

    Brněnské mezinárodní letiště provozuje už patnáct let akciová společnost LETIŠTĚ BRNO. To je důvod k oslavám. Na podzim se v Tuřanech uskuteční Dny otevřených dveří. Lidé budou moci navštívit i místa, která jsou za normálních okolností veřejnosti nepřístupná. Přípravy atraktivního programu jsou už nyní v plném proudu. „Chceme, aby se zájemci přišli podívat do zázemí letiště. Možná pak lépe pochopí, proč letecká doprava vyžaduje velice přísná bezpečnostní opatření. Chráníme tím především samotné cestující,“ zdůrazňuje vedoucí odboru marketingu a obchodu Jiří Filip ml. Součástí oslav bude také soutěž o letenky přímo v ulicích města Brna. Připravena jsou i další překvapení, ale ta zatím neprozradím. Takže – vzhůru k výškám!

JAROSLAV BOBEK
Foto: autor

 

Aktualizováno:

04.08.2017 18:10

    Brněnské letiště dnes odbavilo desetitisícího cestujícího na lince Brno–Mnichov. Lucie Jindřichovská z Kuřimi získala od společnosti LETIŠTĚ BRNO, a. s., zpáteční letenku na stejnou trasu. Do Německa letěla služebně už potřinácté. Spoj jí velice vyhovuje, dříve musela složitě cestovat přes Vídeň.


Desetitisící pasažérka na lince Brno–Mnichov Lucie Jindřichovská (uprostřed) spolu s tiskovou mluvčí brněnského letiště Kateřinou Pichalovou a vedoucím odboru marketingu a obchodu Jiřím Filipem ml.

 

Aktualizováno:

21.08.2017 12:45

Kraj bude hledat náhradu za zrušenou linku Brno–Eindhoven

    Přes snahu kraje i města jednat se zástupci Wizz Air o podmínkách zachování několik let fungujícího leteckého spojení Brno–Eindhoven–Brno tato letecká společnost nedávno oznámila, že linku od konce října letošního roku ruší. Linka Brno–Eindhoven–Brno byla do letového řádu Letiště Brno zavedena v prosinci 2011, létala dvakrát týdně Airbusem A320 s kapacitou 180 míst a byla stabilně dobře vytížená. Mnoho cestujících z Brna ji využívalo k cestám do blízkého Amsterdamu, ale i Bruselu, Düsseldorfu nebo Kolína nad Rýnem.

    „Respektuji to jako rozhodnutí soukromé společnosti, která má pro tento krok své důvody. Ale zrušení linky, která funguje již šest let a v poslední době měla osmdesátiprocentní obsazenost, je pro mne nepochopitelné. Přesto společnost za její další udržení požadovala od kraje a města finanční podporu. Opakovaně jsme žádali o ekonomické opodstatnění takového požadavku, o konkrétní kalkulace, ale ty nám Wizz Air nikdy neposkytl. Máme zprávy, že podobný postup praktikuje Wizz Air i při jednání s jinými evropskými letišti. Budeme podporovat rozvoj leteckého spojení Brna a Jihomoravského kraje, ale nehodláme platit za zavedené spoje. V současnosti pracujeme na smysluplné náhradě za tuto zrušenou linku. Taková náhrada není ani snadná ani rychlá, takže jako dočasné řešení chceme vytvořit lepší nabídku na lety do Amsterdamu, Bruselu nebo Düsseldorfu s přestupem v Mnichově ve spolupráci se společností BMI. Současně také vytváříme ucelenější plán a dlouhodobou koncepci rozvoje leteckého spojení z Brna do hlavních evropských destinací a jednáme s dopravci, kteří pro skutečné a dlouhodobé partnerství připadají v úvahu,“ řekl hejtman Jihomoravského kraje Bohumil Šimek.

(Tisková zpráva)