Rozhoduje se o budoucnosti výstaviště

Koupí město Brno veletržní areál?

09.01.2014 18:35

    Brněnské veletrhy patří k významným výstavním areálům ve střední Evropě. Ve světové konkurenci stále zůstávají – i přes výrazný rozvoj výstavnictví v Brazílii, Číně, USA, Německu a dalších zemích – v první třicítce největších veletrhů na světě. Před třinácti lety přijala společnost oficiální název Veletrhy Brno, a. s. Zkratka BVV z původního firemního názvu Brněnské veletrhy a výstavy však zůstala natolik v povědomí, že ji všichni dodnes používáme.

    Finanční krize, s níž se v posledních letech potýká celá naše společnost, nepříjemně zasáhla i veletržní areál v Brně-Pisárkách. Z analýzy vypracované společností Cyrrus Corporate Finance vyplývá, že výrazně poklesl počet vystavovatelů i návštěvníků. Zatímco na přelomu tisíciletí v Brně vystavovalo ročně i 10 tisíc firem, od roku 2009 se jejich počet postupně snížil téměř na polovinu. Počet návštěvníků se před krizí pohyboval kolem jednoho milionu, předloni už jich bylo pouze 747 tisíc. Jen pro srovnání – je to o 130 tisíc návštěvníků méně než v roce 2011. Některé veletrhy zmenšily svou výstavní plochu, jiné úplně skončily.

    Na brněnském výstavišti je ročně uvedeno do oběhu téměř 8 miliard korun. V roce 2012 zde našlo pracovní příležitost přibližně 1 700 osob, z toho 356 zaměstnanců společnosti Veletrhy Brno a 323 pracovníků z vystavujících firem. Loňské tržby společnost dosud nezveřejnila. V roce 2012 činily 1,38 miliardy korun, což je nejvíce od začátku krize. Zisk překročil 131 milionů korun. Také rok 2013 by měl skončit v černých číslech. „Odhadujeme zisk v řádu desítek milionů korun,“ říká generální ředitel společnosti Veletrhy Brno, a.s., Jiří Kuliš. „Tento trend by měl pokračovat i letos. Uvítali bychom vyšší vytíženost, proto hledáme nové kongresy, festivaly pro mladé a další kulturní akce, které jsou pro nás zajímavé.“

    Snad ještě několik čísel. Počet veletržních akcí se každoročně pohybuje mezi 30 až 40, meziveletržních akcí bývá zhruba 40. Zatímco průměrný veletrh trval předloni (včetně přípravy a likvidace) 11,3 dne, loni už to bylo pouze 9,9 dne. Meziveletržní akce jsou kratší, doba jejich trvání se snížila z 6,3 na 5,7 dne. Dnů, kdy jsou pavilony prázdné, bývá jen šedesát za rok.

    Z analýzy vyplynulo, že hospodaření společnosti – i přes dočasný růst zadlužení související s výstavbou pavilonu P – se podařilo stabilizovat. Společnost je zdravá a v provozním zisku. Jak už bylo řečeno, v roce 2012 se dostala z červených čísel. Zvyšuje se také likvidita firmy. Přesto má brněnský veletržní areál změnit svého majitele. Německá společnost Messe Düsseldorf, která vlastní 61 procent akcií, se chce svého většinového podílu zbavit a nabízí ho městu Brnu. Radnice se dosud nerozhodla. Čeká, až odborníci vyčíslí aktuální hodnotu podílu. O výstaviště jeví zájem i někteří soukromí investoři. Ti je však mohou koupit jen v případě, že by je odmítlo město, které má předkupní právo.

    Primátor města Brna Roman Onderka označuje výstaviště za rodinné stříbro. Zdůrazňuje, že nejde jen o veletržní byznys. K areálu patří i čtyřhvězdičkový hotel, naskýtá se možnost zajímavých pronájmů, k dispozici jsou dosud nedostatečně využívané pozemky. Řada zdejších budov patří ke skvostům funkcionalistické architektury.

    Definitivní cena výstavního areálu bude známa letos v únoru. Hned poté začnou vyjednávání, k nimž dostalo vedení města jasný mandát od zastupitelstva. Zatím je předčasné cokoliv předpovídat. Podstatné je, aby změna vlastníka veletržního areálu byla ku prospěchu výstaviště i města Brna.  (jbo)

 

Snímek z tiskové konference, na níž zástupci firmy Cyrrus Corporate Finance prezentovali studii „Ekonomické a komunikační efekty působení společnosti Veletrhy Brno, a. s.“.