Dlouhodobá výstava k historii silničních motocyklových závodů

Brno na dvou kolech

04.11.2014 10:10

    V Technickém muzeu v Brně byla právě zpřístupněna dlouhodobá výstava k historii silničních závodů. Pod názvem „Brno na dvou kolech“ představuje nejen slavnou éru motocyklů na Masarykově okruhu, ale i neméně živou současnost. S motocyklovým sportem se jihomoravská metropole setkala poprvé už v roce 1903, kdy se na silnici z Brna do Vídně jely tři distanční závody. Na samostatný velký závod si však motorky musely ještě nějakou dobu počkat…

    Na tiskové konferenci i následné vernisáži výstavy se několikrát hovořilo o Masarykově okruhu (byl vybudován v roce 1930, v příštím roce tedy oslavíme 85 let od jeho vzniku), ale také o dalších dvou kulatých výročích, která si v Brně připomeneme – 65 let od první Velké ceny motocyklů a 50 let od prvního mistrovství světa motocyklů.

    Masarykův okruh hrál od samého počátku významnou roli ve vývoji automobilismu, inspiroval konstruktéry i výrobce automobilů a motocyklů k hledání nových koncepcí. To v konečném důsledku ovlivnilo vývoj závodních strojů vyráběných v celém tehdejším Československu. Motocykly se staly nedílnou součástí této závodní dráhy od roku 1950.

    Nynější okruh byl vybudován v letech 1985–1987 na katastrálním území Ostrovačic a Brna-Žebětína. Každoročně se zde koná několik závodů automobilů a motocyklů, včetně nejprestižnější Grand Prix České republiky, která patří do seriálu mistrovství světa silničních motocyklů. A právě v souvislosti s tímto významným závodem se v poslední době objevila řada diskusí a nejasností…

    Na tiskové konferenci, v následné diskusi i na večerní vernisáži výstavy „Brno na dvou kolech“ zaznělo několik čerstvých informací z jednání jihomoravského hejtmana Michala Haška o budoucí podobě motocyklové Grand Prix ČR. Představitelé kraje se v Kataru setkali se šéfem společnosti Dorna Sports Carmelem Ezpeletou.

    Hejtman Hašek k tomu poznamenal: „Jsem velmi rád, že plán Jihomoravského kraje na budoucí fungování GP ČR v Brně s podporou veřejného sektoru našel pochopení u prezidenta i viceprezidenta Mezinárodní federace motocyklistů (FIM) a mohl jsem jej představit i panu Ezpeletovi. Po dnešku je jasné, že budoucnost GP ČR bude pevně spojena s Jihomoravským krajem a samozřejmě i s Automotodromem v Brně jako naším partnerem. Jihomoravský kraj oficiálně požádal společnost Dorna Sports a FIM o smlouvu na pořádání motocyklové Grand Prix ČR od roku 2016. Je ovšem jasné, že bez veřejných peněz se tento špičkový světový sportovní podnik v České republice neudrží.“

    Doufejme tedy, že se začíná blýskat na lepší časy…

    Vraťme se však k výstavě „Brno na dvou kolech“. Její základ tvoří exponáty ze soukromé sbírky Václava Svobody. Jsou zde k vidění zahraniční i české závodní motocykly různých kategorií. Velmi atraktivní jsou motorky postavené soukromě často jen v několika kusech, a přesto dosáhly velice dobrých výsledků, například Perti 80, FB Ravo 125 a další. Návštěvníci si mohou prohlédnout i dva motocykly z produkce Metalexu, které jsou v současné době k vidění už jen velmi zřídka.

    „Cílem výstavy je především složit hold všem nadšeným jezdcům, konstruktérům, mechanikům a ostatním, kteří stáli u zrodu brněnského okruhu a okruhového závodění vůbec,“ doplňuje Mgr. Sylvie Zouharová Dyková z Technického muzea v Brně. „Byli to hrdinové, kteří usedali za volanty či řídítka leckdy nespolehlivých strojů a vydávali se vstříc dobrodružství doslova s větrem o závod. Jen díky jejich odvaze se zkoušely nové koncepce a mohly tak být vyvíjeny další moderní, dokonalejší a rychlejší stroje.“

    Díky aktivní spolupráci s Automotodromem Brno, s. r. o., můžeme na výstavě vidět i moderní stroje, například FTR M210 Cardion AB 2010 brněnského jezdce Karla Abrahama. Nedílnou součástí expozice jsou dva infopointy, které návštěvníkům nabízejí hlubší pohled do historie okruhu, zajímavé okamžiky a fotografie ze závodů i zákulisí. K dispozici je rovněž webová aplikace s 3D modely a podrobnými popiskami vystavených motocyklů. Filmová projekce přibližuje záznamy ze Závodů družby národů, Velkých cen ČSSR i ze současnosti.

    A na závěr snad to nejdůležitější. Výstava „Brno na dvou kolech“ je plánována jako dlouhodobá. Část motocyklů bude průběžně obměňována unikátními stroji ze sbírek dalších soukromých majitelů, vždy u příležitosti nějakého významného výročí. Výstavu byste si rozhodně neměli nechat ujít. Je přístupná denně kromě pondělí od 9 do 17 hodin.  (jbo)

 

Tiskové konference před zahájením výstavy „Brno na dvou kolech“ se zúčastnili i brněnští jezdci Karel Hanika a Karel Abraham.

Foto: Jaroslav Bobek