Zlá žena na Biskupském dvoře

    Městské divadlo v Brně lze pochválit za výtečný výběr představení pro letošní „letní Biskupský dvůr“. Premiérový Baron Trenck samozřejmě dominoval a představil se v osmi reprízách. Program pro letní scénu obohatila Koločava Petra Ulrycha a Stanislava Moši, který hru také režíroval. Připomeňme, že premiéra v MDB se konala již v roce 2001 a zaznamenala 159 repríz. Po jedenácti letech byla muzikálová balada velmi dobře přijata vyprodaným hledištěm, zvláště bouřlivý aplaus sklidil pěvecký výkon Hany Ulrychové.

    Bezprostředností a lehkostí si získalo diváky představení komedie W. Shakespeara Zkrocení zlé ženy v režii Stana Slováka. Nestárnoucí taškařice vyvolávala salvy smíchu i spontánní potlesk. Herci dokázali nejen dle scénáře, ale i spontánně reagovat na hlediště, atakovat (ne dotěrně) diváky a trochu je tak přijmout do děje. Herecké výkony byly tradičně velmi dobré. Zlá Kateřina v podání Radky Coufalové proměněná autorskou invencí v dobrou, působila přesvědčivě, občas i nebezpečně. Mladší sestru Kateřiny Bianku, děvče nevinné, tiché a hodné, ne tak docela, spíš trochu na oko, ztvárnila půvabná Evelína Kachlířová. Coby otec dcer, které třeba co nejrychleji provdat, ovládal prostor Zdeněk Junák, Martin Havelka vynikl v roli svérázného krotitele zlých žen. Opomenout nelze dobře uchopené postavy sluhů a komické etudy přestárlých nápadníků hezké Bianky. To už bychom ale museli chválit prakticky celý soubor. Komedie, která měla premiéru v prosinci 2011, nabídla zábavu jak stvořenou pro představení pod nekrytou letní oblohou. Biskupský dvůr s renesančními arkádami byl ideální kulisou, kterému běžné jeviště nemůže konkurovat. Návštěvníci Letních shakespearovských slavností na Špilberku budou moci porovnat zdařilou brněnskou inscenaci s provedením režiséra Daniela Špinara s plejádou pražských hereckých es.

    Zachmuřené nebe nad Biskupským dvorem večer čtvrtého července počkalo s několika kapkami deště taktně na samý závěr představení. Pláštěnky pohotovostně připravené jako rychlá pomoc byly přijaty od záchranářů spíše ojediněle. Pořádně lít začalo později, vlastně do nového dne. Zřejmě díky očekávanému lijáku či průtrži mračen nenarušila příjemný tok představení očekávána demonstrace feministek na protest proti negenderovému, archaisticky maskulinnímu pojetí dyády žena – muž prezentovaného autorem W. Shakespearem a jeho družinou.

JAROSLAV ŠTĚPANÍK