
Tři výstavy k sedmdesátinám výtvarnice Libuše Obrdlíkové
11.07.2016 20:45
Ohlédnutí je název třetí letošní výstavy k sedmdesátinám členky uměleckého sdružení Mixtum compositum, královopolské rodačky výtvarnice Libuše Obrdlíkové. Bude otevřena od 31. července do konce srpna v Mikulově v Galerii Efram, nacházející se v přízemí historické budovy bývalé chlapecké židovské školy (chederu). Stejně jako březnová v Malé královopolské galerii v Brně a květnová v mikulovské Galerii Konvent v revitalizovaných prostorách bývalého kapucínského kláštera je nejen ohlédnutím do staršího období jubilantčiny tvorby. Nabízí i současnou autorčinu malbu a grafiku.
Umělecký výraz výtvarnice ovlivnil pobyt v Zambii, emigrace a účast na manželových projektech na ochranu přírody v rozvojových zemích. Stejně jako nezůstala chladná k tvrdým životním podmínkám domorodců, nejsou jí lhostejné ani situace a nálady v dnešní společnosti. Do obrazů a grafik vkládá své pocity, představy, sny i vzpomínky na vzdálená magická místa. Poznávání jiných kultur a náboženství ji nutilo k zamyšlení a inspirovalo její uměleckou tvorbu. Má za sebou už více než tři desítky samostatných výstav v České republice, Německu, Zambii a Kolumbii. Zúčastnila se přehlídek netkané české tapiserie v Rakousku, Spojených arabských emirátech a v Austrálii.
Nejstaršími exponáty, představenými v Mikulově, jsou dvě ilustrační grafiky z roku 1986 jako vzpomínka na Zambii. Svěřuje se, že touto technikou se ji nejlépe zpracovávají vzpomínky, zážitky a vůbec situace, v nichž se v životě nacházela. Jsou z období, která pokládá za svá nejúspěšnější výtvarná léta, kdy obrovskou roli sehrálo setkání s misionáři jezuitského řádu, působících v nejodlehlejších končinách. V Zambii se také věnovala olejomalbě, především portrétování dětí. Za myšlenkově nejdůležitější a nejvyzrálejší z olejomaleb z let 1993–2000 pokládá obraz Ecce homo (87 x 67 cm). Po roce 2000 ze zdravotních důvodů začala malovat akrylem.
BOHUMIL HLAVÁČEK