
Nad premiérou interaktivní hry Ferdinanda von Schiracha, její konec vyberou diváci
Teror ovládl jeviště Reduty, poprvé v Česku
19.10.2017 14:55
Obsah hry Teror, kterou uvedla činohra Národního divadla Brno 13. října v české premiéře na scéně Reduty, lze zaznamenat jen několika větami. Letadlo společnosti Lufthansa letící z Hamburku do Mnichova ovládne v kokpitu únosce a přinutí piloty namířit na mnichovskou Allianz Arénu. Tam se zrovna hraje fotbalový zápas před 70 000 diváky.
Na palubě letadla je 164 lidí. Vojenský pilot, major Lars Koch, má letadlo sledovat, navazuje vizuální kontakt. Rozkaz k sestřelení dopravního letadla, které je v ten moment zbraní v rukou šílence, nedostává. Přesto uvažuje do poslední vteřiny: 164 životů proti 70 tisícům životů, které by si náraz do konstrukce arény vyžádal. Tuto verzi, tedy smrt všech diváků, německý autor Ferdinand von Schirach v textu nezpochybňuje.
Celá inscenace je soudním procesem, od mírně opožděného příchodu obhájce až po rozloučení předsedy senátu s diváky; vlastně porotci, protože po závěrečných řečech obžaloby i obhajoby mají rozhodnout, zdali je obviněný pilot vinen, či nikoli. Zdali měl (mohl) sestřelit letadlo, nebo ne. Všechno se soustřeďuje kolem těžko řešitelné otázky: Lze obětovat určitou skupinu lidí k záchraně jiné skupiny?
Rozhodnout o vině či nevině pilota se může leckdo i po stručném vylíčení situace. Diváci, kteří přicházejí do Reduty v hojném počtu, zejména mladí, se ovšem kochají podrobným právním rozborem (fiktivní) tragické kauzy. Režisér a šéf Národního divadla Brno Martin Glaser záměrně neobohacuje inscenaci videoprojekcí letadel, letiště či arény pro desetitisíce. Zůstává bez efektů v soudní síni, staví na skvělých hereckých výkonech. Jak sám řekl, snad poprvé v životě dělá inscenaci bez jediného tónu hudby. O to více vynikají Eva Novotná jako nekompromisní státní zástupkyně a Martin Siničák v roli neméně zdatného obhájce. Oba jsou naprosto přesvědčiví svým hereckým projevem i slovními závěry, divák-porotce se v průběhu hry může střídavě přiklánět k oběma rozsudkům, vinen i nevinen. Ostatně text překladatele Ondřeje Šebesty „přehlédl“ skutečný právník Petr Toman a technické reálie z letového civilního i vojenského provozu i podrobnosti z německého právního řádu dodal autor. Detailní průběh nešťastné události věcně rozkrývá svědek, pilotův kolega (Dušan Hřebíček), pozůstalé po obětech z letadla symbolicky zastupuje emočně vypjatá svědkyně, čerstvá vdova, v podání Kláry Apolenářové. Laskavý i přísný je Zdeněk Dvořák v postavě předsedy senátu. Odehrává se na střízlivé scéně Pavla Boráka ve slušivých kostýmech Markéty Oslzlé-Sládečkové.
Představení láká interaktivitou, hra končí vyhlášením rozsudku podle poroty – vinen, či nevinen. Od premiéry roku 2015 v Berlíně a Frankfurtu nad Mohanem je Schirachův Teror divadelním hitem, hraje se na více než třiceti nejen evropských scénách. Mezi brněnskými diváckými porotci převažuje jedno rozhodnutí, jako ve většině jiných divadel, ale ne všude ve světě tomu tak je. Podrobnosti na https://terror.theater. V pražském Divadle ABC ohlásili premiéru tohoto titulu na 11. listopad, režíruje Ondřej Zajíc. (tr)
Vlevo: Martin Siničák v roli nesmlouvavého obhájce, v pozadí vlevo Eva Novotná jako zdatná státní zástupkyně. – Vpravo: Váha se na konci představení vychýlí podle množství diváky odevzdaných skleněných kuliček – vinen či nevinen.
Foto: archiv NDB