
Slavný muzikál proslavený Johnem Travoltou na scéně Městského divadla Brno
Prožijte divadelní Horečku sobotní noci
26.01.2018 13:25
Potleskem ve stoje odměnilo premiérové obecenstvo v sobotu 20. ledna herce, zpěváky a baletní sólisty na Hudební scéně Městského divadla Brno. A také členy orchestru, výtvarníky, choreografa, režiséra. Do plastické jevištní podoby přenesli proslavený filmový muzikál Horečka sobotní noci s Johnem Travoltou z roku 1977. Divadelní scénář se ovšem liší od filmového, zůstává stejný název.
„Posilujeme sociální rozměr inscenace,“ říká režisér Stanislav Moša. Jeho verze je nová, odlišná od české premiéry tohoto titulu v pražském Divadle Kalich v roce 2014. (Původní verzi Roberta Stigwooda a Billa Oakese nově upravil Ryan McBryde.) Po otevření opony se divák ocitá v Brooklynu na podzim 1979, německý scénograf Christoph Weyers vytvořil kolem jeviště konstrukci podle slavného tamního mostu, v průběhu inscenace se most objevuje i v hloubi jeviště. A nejdříve zaznívá neblaze proslulá řeč prezidenta Jimmyho Cartera o krizi důvěry, o vraždách R. Kennedyho a M. Luthera Kinga Jr., o utrpení (Ameriky) ve Vietnamu… Potom již začíná (nepříliš košatý) příběh hlavního hrdiny Tonyho Manera, milovníka discotance, s hudbou Bee Gees.
Moša pracoval na stejném titulu se stejným týmem již pro loňské letní uvedení ve Švýcarsku na břehu jezera Walensee. Pohyb vytvořil „dvorní choreograf“ Igor Barberić, hudebně nastudovali Tomáš Küfhaber a Ema Mikešková, zůstal i zmíněný scénograf, rovněž stálý spolupracovník divadla. Ve Švýcarsku i na nynější brněnské premiéře se v hlavní roli představil Kristian Pekar, jeho partnerku hrála, zpívala i tančila Svetlana Janotová, Glorii ztělesnila Viktória Matušovová. K jejich výkonům lze přiřadit jen superlativy, stejně tak dalším účinkujícím. Alternujícím Marco Salvadorimu, Ivaně Vaňkové, Dagmar Křížové či Kateřině Marii Fialové v roli Anette a ostatním. Precizní jsou představitelé větších hereckých rolí i v pohybově náročných tanečních výkonech. Kdo má rád muzikály, kterým dominují sborové taneční scény, neměl by tento titul vynechat.
Jevištní adaptace Horečky měla světovou premiéru v květnu 1998 v Londýně, uváděli celé dva roky. Po více než pěti stovkách repríz na Broadwayi tleskali tomuto muzikálu v Argentině, Holandsku, Mexiku, Koreji, Španělsku, informuje dramaturgyně Klára Latzková. Loni v létě u švýcarského jezera přidali pořadatelé k vyprodaným třiceti představením městského divadla ještě tři další. Herci mluvili tehdy německy, v Brně nyní česky, zpívalo a zpívá se v angličtině. Dodejme jen, že spolupráce Městského divadla Brno s Walensee Bühne začala v roce 2014 uvedením My Fair Lady a později Titanicu. (tr)
Kristian Pekar jako hlavní hrdina Tony Maner.
Foto: archiv MDB