
Procházka Krajinou Koncernovaného designu
28.04.2014 13:55
V roce 2000 založili Martin Imrich a Jiří Přibyl Studio Koncern. To byli ještě studenty brněnské Fakulty výtvarných umění VUT. Během krátké doby se vypracovali mezi nejúspěšnější české designéry. Dnes jsou nositeli několika nejvyšších ocenění oboru: Red Dot Design Award (červené puntíky), analogií obecně známějších filmových Oscarů. Tuto turistickou sezónu (25. 4. 2014. – 29. 3. 2015) představují svou zajímavou a inspirativní tvorbu v Jurkovičově vile.
Design je obecně chápán jako vzhled, tvar, který dává předmětu či výrobku estetický rozměr, atraktivní zevnějšek zachovávající respekt k funkci. Je těsně spjat s uměleckým řemeslem a s užitým uměním. Studio Koncern se v tomto duchu a intencích představuje například osobitou sedací soupravou Vrstevnice. Inspiračním podnětem se staly tvary i barevný charakter české krajiny, jak ji známe nejen z přímého poznání, ale také z plastických znázornění. Výsledek je originální a přitom, jak má být, funkční. Světový úspěch přinesli Koncernu jedinečné dětské autosedačky pro firmu Cybex, kterých se ve světě prodalo miliony kusů. Návštěvník spatří postupně vytvářené typy. Jistě zaujme, že jsou nabízeny sedačky pro chlapečky i sedačky holčičí. Upoutá také elegantní sklo, na zakázku vytvořené Koncernem pro Becherovku či Rückl Crystal.
Studio Koncern se některými realizacemi cíleně uvolňuje od tradičního designu na zakázku, a s osobitou invencí reflektuje vlastní tvorbou na různé stránky či impulzy současné doby. Reakcí na soudobý stav českého křišťálu je originální „archeologický“ projekt Future Crystal. „Sociologickým“ projektem je Domácí násilí, kde tvůrci přistupují k jednomu z problémů současnosti s neutrálním postojem a s černým humorem. Více než mnohý televizní program asi přinese „televizor skleněný s lupou zvětšující plovoucí rybku, a to na stojanu ergonomicky umístěném v rovině očí.
Studio Koncern ve všech dílech lpí na řemeslné preciznosti, vždy nabízí osobitou originalitu, v jejímž jádru nechybí vtipná reflexe, smysl pro humor i recesi. Z tohoto aspektu byl pro mne snad nejzajímavější „filozoficko-materialistický“ projekt Fake it easy s humornou ironizující nadsázkou nabádající ke kopírování a plagiátorství, charakteristickému pro dnešní průmyslovou výrobu, ale i jiné oblasti života. Tvůrci kombinují klasické tvary funkčních předmětů s výrobky či částmi výrobků běžného užití z jiných okruhů. Skleněná mísa je opatřena zpětnými automobilovými zrcátky ze stejného materiálu, sklenka vína místo stopky je zakončena držátkem lyžařské hole. Sklenku je tak třeba svírat v pěsti do posledního loku, což urychlí konzumaci. Invence, vtipná reflexe doby i smysl humor jsou devizami tvůrců Studia Koncern, které dokáží uplatnit jak v „užitných“, tak ve svých vlastních projektech.
Ne vždy a ne každý tvůrce dokáže dílo pregnantně a vtipně vyložit, jak to uměl Jiří Přibyl po tiskové konferenci před zahájením výstavy, která návštěvníky zaujme sama o sobě. Možná však, že zvukový záznam výkladu J. Přibyla by umožnil proniknout pod povrch tvorby a přinesl pohledy, které při běžné prohlídce oku uniknou.
JAROSLAV ŠTĚPANÍK
Vlevo: Domácí násilí. – Vpravo: Autosedačky.
Foto: Studio Koncern