K premiéře muzikálu Děsnej pátek v Městském divadle Brno

Nejprve na Hudební scéně, potom na Broadwayi

26.10.2017 14:10

    Děsnej pátek je muzikálovou novinkou na Hudební scéně Městského divadla Brno. Hraje, mluví, zpívá i tančí v něm přes dvacet postav a dalších asi třináct sboristů. Od prvního do posledního momentu představení „jede“, nikdo z hlavních postav si fakticky neoddechne. Režisér (a také spolupřekladatel a autor úpravy) Petr Gazdík využívá jevištní techniku včetně efektu světel, výbornou práci odvedla choreografka Carli Rebecca Jefferson, Angličanka žijící v Praze.

    Chválit herce-pěvce nemá smysl, všichni jsou skvělí, ostatně na tempo amerického muzikálu, byť v české podobě, musí mít každý velkou zkušenost. Připomeňme hlavní protagonistky, Kateřinu Marii Fialovou, alternující s Viktórií Matušovovou v roli dcery Ellie Blakeové, a také Alenu Antalovou s Ivanou Vaňkovou v roli její matky (na premiéře 21. října jsme viděli Matušovovou a Vaňkovou).

    Muzikál Děsnej pátek se dostal do Městského divadla Brno náhodou. Petr Gazdík sdělil novinářům, že původně chystali jiný titul, ale došlo k jisté kolizi ve věci autorských práv s jiným českým divadlem, tak v Brně ustoupili. Nicméně, jak dále uvádí Gazdík i v programové brožuře, na setkání největších světových divadel (ano, patří tam i MDB) se mu dostalo CD Freaky Friday. „Ihned po prvním poslechu jsem si byl jist, že to je titul, který hledám, a oslovil jsem agenturu Disney se žádostí o licenci,“ uvádí režisér. Muzikál měl svoji premiéru v roce 2016 ve Virginii, ale jeho rozhodující premiéra na Broadwayi, odkud muzikály startují dál do světa, se teprve chystá. Proto Gazdíkovi od Disneyů odpověděli nejprve zamítavě, že ještě nemají připravenou licenční smlouvu. Nicméně: „Díky dobrým zkušenostem s naším divadlem a především úspěšné spolupráci při uvedení Mary Poppins jsme nakonec dostali výjimku a získali přednostně první mezinárodní licenci,“ sděluje Gazdík. Děsnej pátek je tedy v tomto kontextu světovou premiérou.

    Zápletka se bude líbit mladým i starým, je ze života. Šestnáctiletá Ellie si nerozumí s matkou, které je 40 a zítra se podruhé vdává. „Po jedné hádce, kdy si obě přejí, aby ta druhá dokázala na svět pohlédnout jejíma očima, si vymění svá těla,“ citujeme dramaturgyni Kláru Lackovou. K nechtěné výměně dojde při tahanici o (kouzelné) přesýpací hodiny. Divák pak sleduje, jak „čtyřicítka“ mluví stylem a jazykem „šestnáctky“ a naopak. Obě také přejaly i pohyby svého protějšku. Přívlastek „děsnej“ užívá jen pubertální hrdinka, jinak je to veselý příběh o tom, jaké by to bylo, kdybychom se dokázali na svět podívat očima toho druhého a zažít alespoň na den to, co prožívá on či ona…, upozorňuje režisér.

    Životopis tohoto příběhu začal v románu Mary Rodgersové v roce 1972, první filmová adaptace byla natočena o čtyři roky později – s Barbarou Harrisovou a ještě mladičkou Jodie Fosterovou. Další film vznikl v roce 2003, u nás promítaný pod titulem Mezi námi děvčaty.

    Zápletka umožňuje nejbláznivější scény, komické situace, v muzikálu pěkné písničky. Napsali je skladatel Tom Kitt a textař Brian Yorkey, oba ověnčeni prestižními cenami, libreto vytvořila Bridget Carpenter. Brněnskou inscenaci doplňují projekce Dalibora Černáka a Petra Hlouška, líbí se kostýmy Elišky Ondráčkové-Lupačové.

    Diváci tleskají na otevřené scéně také Janě Musilové či Kataríně Ptáčkové, Haně Kováříkové nebo Márii Lalkové, blonďatým klukům Gazdíkům a mnoha dalším. Rovněž herečkám ze staré školy Janě Gazdíkové, matce Petra Gazdíka, a Haně Horké, matce hereček Hany Holišové a Michaely Horké. Alternují v roli Babičky Helene. Hanu Horkou znají Brňáci jako hvězdu operety, která v jejich městě bohužel zanikla. Její kolegové jsou buď v důchodu, nebo hrají v diaspoře, třeba v Divadle Radost. Je to škoda.  (tr)

 


Alena Antalová jako Matka Katherine a Josef Gazdík v roli mladšího bratra Ellie. Alternuje s bratrem Adamem Gazdíkem. Matku hraje rovněž Ivana Vaňková.

Foto: archiv MDB