K poslední premiéře brněnského baletu v končící sezóně

Milenci z Verony tančí na rockovou hudbu

10.08.2020 11:55

    Uprostřed vrcholícího léta pozval balet Národního divadla Brno své diváky na poslední premiéru sezóny pozoruhodného představení Radio and Juliet. V době stále ještě neustupujícího koronaviru museli mít diváci roušky, i když v teplém vzduchu Mahenova divadla nebyly nijak příjemné. O to silnější ovšem byl zážitek z toho, co viděli na jevišti. Česká premiéra se konala v sobotu 8. srpna.

    Původní námět pochází od Shakespeara, ale v tomto případě je děj poněkud pozměněn. Představení začíná velkým černobílým videem, Julie se probouzí v hrobce vedle mrtvého Romea, ale nezabije se. Co když se Julie rozhodne nezemřít? Retrospektivou si připomíná všechny události, které ji přivedly až do hrobky.“ Na této myšlence postavil úspěšný 47letý choreograf Edward Clug motiv k hodinovému neoklasickému baletu. Namísto Romea je v názvu Radio. Odkazuje na kapelu Radiohead, jednu z nejúspěšnějších kapel současné anglické alternativní rockové scény. Na její hudbu tančí Juliet a šest tanečníků. Choreograf k tomu říká: „Nápad vyprávět příběh Romea a Julie na hudbu Radiohead přicházel postupně. Poprvé, když jsem vytvářel duet na mezinárodní baletní soutěž v Nagoji, mě napadl Prokofjev. Ale vytvořil jsem jej nakonec na skladbu Life in a Glass House z tehdy nejnovějšího alba Radiohead Amnesiac. Duet měl všechny základní ,ingredience´ shakespearovského příběhu, a tak jsem se rozhodl rozvinout tento nápad a vytvořit balet kompletně na hudbu Radiohead. Jsem jejich velkým fanouškem od začátku. Sdílet tuto ,intimní´ záležitost s publikem nebylo jednoduché, ale ukázalo se, že se to vyplatilo… Chtěl jsem přidat do příběhu něco nového. V podstatě jde o jeho zkrácení, takže nevidíme dvě rodiny, Monteky a Kapulety. V zásadě vidíme Julii a její vlastní vesmír, vlastní touhy související s Romeem,“ přiblížil Clug svoje pojetí.

    Hudba Radiohead k baletu je romanticky klidná, ale i temperamentní, valící se kupředu. Musí ilustrovat neoklasický, ovšem živý moderní balet. Z kvalitní nahrávky slyšíme klávesy, kytary, baskytaru, bicí, zpěv. Juliet vystřídá dva klasičtější kostýmy, zatímco šestice pánů včetně Romea tančí v dlouhých černých kalhotách a v rozepnutém saku bez košile i trika. Pro oči diváka úžasná podívaná, místy doplňovaná surreralisticky laděným videem. Kladem představení je také je světelný design Tomaže Premzla. Julie se dostává z hrobky ven a sní svůj sen…

    Dodám jen, že balet Radio and Juliet vytvořil zmíněný choreograf již v roce 2005 pro baletní soubor Slovinského národního divadla v Mariboru, v jehož čele stojí. Pochází z rumunské Kluže a dnes již má za sebou úžasnou interpretační kariéru. Působil a působí v moskevském Bolšoj teatru, ve Státním baletu ve Vídni, v Dortmundu, Essenu i v Lisabonu, pracoval i v NDT 1 a 2 v Haagu. V roce 2017 hostoval jeho Balet Maribor v Janáčkově divadle s inscenací Peer Gynt. Zúčastňuje se tanečních festivalů po celém světě. Inscenace Radio and Juliet byla uvedena již v Nizozemsku, Itálii, Singapuru, Jižní Koreji, Izraeli, Kanadě, ve Spojených státech, v Rusku, na Ukrajině, v Srbsku a Chorvatsku. Generálka brněnského provedení v Mahenově divadle proběhla v pátek 7. srpna. Temperamentní choreograf Clug posunul začátek o půl druhé hodiny, aby s tanečníky na scéně ještě ,dopiloval´ některé detaily. Pro hrstku diváků to bylo docela zajímavé.

    Výkony tanečníků jsou na vysoké úrovni, odpovídají postavení brněnského baletu v Evropě. Roli Juliet nastudovaly čtyři tanečnice, na sobotní premiéře tančila Juliet Emilia Vuorio, mužů alternuje celkem třináct.

    Diváci ocenili tanečníky, choreografa a také scénáristy Marko Lapelje a výtvarníka kostýmů Leo Kulaše dlouhým potleskem. Mahenovo divadlo bylo zaplněno, vejde se do něj bezmála pětistovka diváků, byl tedy splněn současný koronavirový limit.

(tr), s použitím materiálů NDB

 

Emilia Vuorio jako Juliet, na snímku s Ryunosuke Ishikawou. V jediné ženské roli alternují ještě An Se Hyun (tančila na druhé premiéře), Blanka Sanderová a Taela Williams.

(Foto: archiv NDB)