Krátce z hudební scény

07.02.2014 19:35

    U Donizettiho opery Maria di Rohan a muzikálu Mladý Frankenstein Mela Brookse a Thomase Meehana těžko hledat něco společného. Snad jen to, že uvedení obou titulů odlišných hudebních žánrů je svým způsobem výjimečné. Brno je asi jediným místem na operní mapě Evropy, kde se Donizettiho málo hrané dílo t. č. uvádí (v Brně bylo na repertoáru naposled před sto padesáti lety, v Praze nebylo k vidění a slyšení od roku 1910!).

    Hudební komedie Mladý Frankenstein je českou premiérou a tak dalším prvenstvím muzikálové scény Městského divadla Brno. Parodie příběhu o šíleném vědátorovi a jeho umělém člověku se před sedmi lety po premiéře na Broadwayi stala hitem (484 repríz). V současnosti s úspěchem probíhá několik produkcí v západní Evropě. Obě představení stojí za vidění nejen proto, že přicházejí s tím, co na jiné domácí scéně k vidění není.

    Maria di Rohan vzbuzuje rozpaky režií a scénou poznamenanou nejednotnou linií. Svůj podíl má nejspíš změna v obsazení režie vynucená okolnostmi v průběhu přípravy představení. Chválit lze hudební provedení i výkon sboru, inscenace zaujme však především pěveckým koncertem tří ústředních postav. Mladý španělský tenorista José Manuel po prvém dějství nabral na síle i na výrazu, rozezpíval se a kromě drobného zaškobrtnutí ve vyšší poloze, zaujal velmi dobrým výkonem, má jistě rezervy a předpoklady k dalšímu růstu. Skvělý byl výkon barytonisty Jakuba Kettnera, nejvíce náleželo představení představitelce hlavní role, světově již známé Lubici Vargicové. Pěvecké nároky její role byly nemalé, zvládla je brilantně a s espritem.

    Mladý Frankenstein je vtipnou parodií na hororový žánr. Nebývá snadné nevybočit z úzké cestičky dělící parodii od nechtěného přešlapu k vážně pojaté reprodukci původního příběhu. Režii Petra Gazdíka se pohyb na této hraně podařil, balanci ustál na výbornou. Zpěváci odvedli výkon, aniž by kdo výrazně zazářil, výborná byla sborová pěvecká i taneční čísla, hudba, výprava, kostýmy, vše na úrovni žánru slušící. Herecky zaujal zejména představitel hlavní role mladého doktora Frankensteina Milan Němec. Představení bych rozhodně nedoporučil těm, kteří nemají příliš smyslu pro humor a parodii, nebo nemají pochopení pro žánr původní předlohy M. Shellyové. Těžko osloví toho, kdo přijímá výhradně umění s velkým U. To zde nenalezne. Pokud na představení zavítá, měl by hodnotit měřítky žánru. Většinu diváků však, myslím, Mladý Frankenstein pobaví hudbou, rytmem, pohybem a vtipem, nic míň, nic víc.  (št)


Foto: Jana Hallová (2) a Jef Kratochvil (2)