
K první premiéře první brněnské činohry v nové sezoně
Hester U Kočičí bažiny jedná jako Médeia
26.09.2017 22:50
V kraji irských rašelinišť se odehrává příběh nešťastné 40leté ženy, která bojuje proti osudu. Na jevišti Mahenova divadla poprvé uvedla činohra Národního divadla v pátek 22. září v režii svého šéfa Martina Františáka – jako první premiéru sezóny. Momentálně ve světě snad nejhranější irská autorka Marina Carr není také v Česku neznámá, její hru U Kočičí bažiny, o které je řeč, uvedlo v roce 2006 Moravské divadlo Olomouc. Již v roce 2001 viděli její hru Maja v Liberci.
Hlavní hrdinka Hester Swanová je opuštěná Carthagem, s nímž 14 let žila a má s ním dceru Josie. Carthago se připravuje na svatbu s Karolínou, kterou si bere ze zištných důvodů. Hester je po matce příslušnicí etnika irských kočovníků, tzv, Irish Travellers, vyznačujících se silným rodinným založením a poutem k přírodě. Proto Hester bydlí v pojízdném obytném přívěsu kdesi na okraji bažiny (v originále rašeliniště, ale překladatelky Šárka Císařová a Olga Bártová pro zvukomalebnost užívají bažinu), vlastně nedaleko od vesnice. Carthago, jeho nastávající žena, jeho matka i nastávající tchán a vlastně všechny další postavy Hester vyhánějí. Odolává, rozhodne se zůstat, v Kočičí bažině je duch její zemřelé matky, s bažinou je spojen i osud Hester. Její postavu na jevišti vytváří Tereza Groszmannová. Nebylo by překvapením, kdyby se dostala mezi nominované na Thálii, zahrála životní roli. „Je to náročný, emocionálně vyčerpávající titul, o němž se rozhodně nedá říct, že by šel divákům takzvaně 'na ruku',“ prohlásila ještě před premiérou. Hester jedná tvrdě, je krutá stejně jako antická Eurípidésova Médeia, na jejímž půdorysu Marina Carr svoji hru napsala. „Určitě je to postava, ze které jde hrůza,“ citujeme samotnou autorku.
I když divák nemusí souhlasit s jednáním Hester, herečka Groszmannová ho přesvědčí o její pravdě. Je nekompromisní, jde za svým – i přes takový čin, jaký provedla Médeia. Brněnská první činohra opět přesvědčila o svých kvalitách i o dobrém výběru hostujících herců. Skvělý (tvrdý a zlý) je Igor Bareš jako nastávající tchán, dobře se uvedla Anna Stropnická jako nastávající žena (alternuje s Annette Nesvadbovou), po dvou hostováních poprvé jako členka souboru. Herecky nelehkou roli Kočičí ženy, pojídající myši, výborně hraje Marie Durnová, mezi třinácti postavami vyniká také hostující a v Brně zdomácnělá Helena Čermáková i kmenová Hana Tomáš Briešťanská – obě nositelky Ceny Thálie. Pochvala patří i představitelkám dětské role, sedmileté dcery hlavní hrdinky Anně Marii Havířové a Gabriele Parmové.
Na jednoduché, ale přehledné scéně Marka Cpina hrají herci v kostýmech Markéty Oslzlé-Sládečkové (nejvíce jich má Hester), slyšíme hudbu Nikose Engonidise. Do zvuku orchestru z konzervy znějí housle na boku jeviště sedící houslistky Jitky Šuranské, je to milé oživení už tak vydařené inscenace. (tr)
Tereza Groszmannová (vpravo) jako Hester, Anna Stropnická jako nevěsta Karolína.
Foto: archiv Národního divadla Brno