GO, Regiontour!

18.01.2014 14:35

    Veletrhy mají specifickou atmosféru a každý z nich kromě společných rysů něco svého, jedinečného. Velkou přízeň odborníků i široké veřejnosti požívá dvojice veletrhů GO – Regiontour, největší prezentace cestovního ruchu s důrazem na regiony střední Evropy. GO se zaměřuje na výjezdovou turistiku, Regiontour na podporu tuzemského cestovního ruchu. Regiony se představují jako atraktivní destinace pro zahraniční turisty, tuzemcům se připomíná, že hned za vlastním prahem je spousta zajímavých možností k poznávání, aktivnímu odpočinku i k relaxaci. Někdy hledáme v dálavách, co máme doma, nejednou i v lepším provedení. Regiontour každoročně přesvědčuje, jak pestrou a mnohotvárnou turistickou nabídku možno nalézt na nevelkém prostoru, jakým je naše republika.

    Tradicí je setkání zástupců moravských krajů, které přináší zprávy o vzájemně prospěšné spolupráci. Nejvýznamnější, co na letošní tiskové konferenci čtyř krajů zaznělo, je rozhodnutí ve spolupráci nejen pokračovat, ale spojit síly, aby turisté vnímali jako destinaci Moravu. Jak zpívá píseň, Morava je malučká, není proto dobré tříštit síly a prostředky konkurencí ještě menších krajů. Padla i výzva oslovit kraj na rozhraní: Vysočinu. Zde je Morava po posledním státoprávním uspořádání jaksi rozpůlena ve dví. Z půle česká, napůl moravská. To by spolupráci s čtyřmi moravskými kraji vadit nemělo. – Vysočina, bude-li chtít, může spolupracovat jak s kraji moravskými, tak s českými, pronesl někdo ze zástupců krajů konciliantně. Jako jeden z výsledků loňské spolupráce představily moravské kraje (včetně zbylé části Slezska) novou publikaci, tentokrát na téma lázeňství. Nejmladší z moravských lázní jsou v Lednici. Brzy se dočkají toho, co k lázním neodmyslitelně patří: kolonády a promenády. Největšími na Moravě jsou Luhačovice. Tam pobýval rád i náš moravský a světový Leoš Janáček.

    Jeho jméno bylo ústředním motivem tiskovky, na níž tradičně představuje statutární město Brno a zainteresované instituce celoroční nabídku pro obyvatele a návštěvníky města. Rok 2014 je rokem Leoše Janáčka. S jeho jménem se bude pojit více významných akcí. Tou nejvýznamnější bude Mezinárodní festival Janáček Brno 2014. Festival organizovaný jako bienále nabývá stále více na zvuku a směřuje k tomu, aby Brno a Janáček byly v Evropě a světě stejně silnou asociací jako třeba Bayreuth a Wagner či Salzburg a Mozart. Možná náročnějším cílem je přiblížit Janáčkovu hudbu také „jeho Brňanům“.

    Informace o všem zajímavém a přitažlivém, co se bude dít letos v Brně, v jednotlivých místech Jihomoravského kraje, čím vším vábí a vítají návštěvníky všechna místa Moravy a celé České republiky by se sotva vešla do velmi tlusté knihy. Nikde jinde si však neutvoříte tak rychlý, byť povšechný, avšak vábivý, jak v kukátku kaleidoskopu pestrý pohled, jako na veletrhu Regiontour. Z množství expozic a stánků pohostinných a vstřícných vychází tolik nabídek na pohodové dny v každém ročním období, že je obtížné vybrat si. Ne z nedostatku, ale z té hojnosti a rozmanitosti. Regiontour přináší atmosféru tisíce chutí domoviny. Každoročně udivuje kolik tvářností přírody, stop i svědků historie a kultury, rozmanitosti a množství turistických atraktivit se nachází na tak malém plácku, jakým je naše Česká republika.

JAROSLAV ŠTĚPANÍK

 

Foto: Petr Michl a autor