Význam veletržního průmyslu ve světě neustále roste

Veletrhy Brno se ohlížejí za rokem 2015

07.06.2016 20:15

    Na 8. červen připadá Světový den veletrhů – Global Exhibition Day (GED). Klade si za cíl podpořit veletržní průmysl a celkově zvýšit povědomí o důležitosti tohoto odvětví. Veletrhy, výstavy či kongresy generují spoustu příležitostí pro podnikání, umožňují vytvářet pracovní místa i v dalších oborech ekonomiky. Na veletržní průmysl je ve světě bezprostředně navázáno 700 tisíc lidí.

    Není bez zajímavosti, že návštěvníci a vystavovatelé v celosvětovém měřítku ročně utratí během své účasti na veletrzích více než 100 miliard eur. Pětadvacet světových výstavišť má krytou plochu přesahující 150 tisíc čtverečních metrů. Sedmnáct z nich je v Evropě. Převážná část veletrhů je zaměřena na volný čas a hobby (371), potravinářství (203), stavebnictví a infrastrukturu (166) či strojírenství (164). Největší výstaviště ve středoevropském regionu máme u nás v Brně, celosvětově mu patří 31. místo.



 

    Na brněnském výstavišti se loni uskutečnilo 31 samostatných veletrhů organizovaných společností Veletrhy Brno, a. s. K tradičním akcím se přiřadily InDent a Národní výstava myslivosti, hostoval zde nejvýznamnější elektronický veletrh AMPER a dalších 44 veletržních, kongresových, firemních a kulturních akcí. Motosalon v režii Veletrhů Brno se uskutečnil v Praze-Letňanech.

    O loňské zkušenosti se s novináři podělili generální ředitel společnosti Jiří Kuliš a jeho nejbližší spolupracovníci. Strohá řeč čísel prozrazuje, že rok 2015 byl velice úspěšný. Na veletrzích se představilo 6 207 vystavovatelů z 57 zemí. Do Brna zavítalo 663 tisíc návštěvníků, z toho více než 13 tisíc zahraničních. „Na hospodaření společnosti mají pozitivní vliv opatření z předchozích let,“ vysvětluje Jiří Kuliš. „Společnost je konsolidovaná a připravená na lepší ekonomické časy. Loňský rok bude zapsán jako milník v naší historii – podařilo se dokončit jednání o převodu podílu Messe Düsseldorf na Statutární město Brno.“

    V jistých dobách – a není tomu tak dávno – se tvrdilo, že v době internetu ztrácejí veletrhy smysl. Čas ukázal, že tento názor je mylný. Vystavovatelé investují do expozic, požadují větší výstavní prostory, chtějí toho víc ukázat. Setkání s návštěvníky, zákazníky a obchodními partnery přímo v expozicích jsou mnohem příjemnější, než korespondence či rozesílání nabídek prostřednictvím internetu. Možnost setkat se tváří v tvář má zvláštní neopakovatelnou hodnotu. Průzkumy zcela jasně ukázaly, že úspěch veletrhů ovlivňuje především stav a úroveň národní ekonomiky, v žádném případě to není internet.

    Snížení loňských tržeb společnosti Veletrhy Brno oproti roku 2014 je dáno rozdílným zastoupením veletržních akcí. Liché roky mají méně příznivou strukturu pořádaných veletrhů, nemůžeme proto srovnávat dva roky jdoucí bezprostředně po sobě. Oproti plánovanému hospodářskému výsledku, který počítal se ztrátou 50,7 milionu korun, se loňské hospodaření výrazně zlepšilo. Pozitivně se na tom podílely hlavně tržby z Mezinárodního strojírenského veletrhu a z dodávek veletržních expozic v Německu (4 miliony eur), přispělo i snížení projektových či režijních nákladů. Společnost neodprodala žádný nemovitý majetek.

    Loňský hospodářský výsledek po zdanění činil minus 5,1 milionu korun. Generální ředitel zdůrazňuje, že společnost pracuje s velmi dobrou likviditou, podařilo se jí optimalizovat financování z cizích zdrojů i finanční náklady do budoucna. Vlastní kapitál dosahuje 60 procent. Dosavadní výsledky napovídají, že letošní výsledek bude podstatně lepší, plán počítá se ziskem 32 milionů korun.

V hotelu Holiday Inn přivítali miliontého zákazníka

    Ze skupiny Veletrhy Brno přišla v minulém týdnu ještě jedna radostná zpráva. V hotelu Holiday Inn přivítali po 23 letech provozu miliontého hosta. Hotel díky příslušnosti ke značce Holiday Inn a moravské pohostinnosti přináší na brněnský trh profesionalitu, přátelský přístup a neočekávatelné využití moderních technologií. Od samého počátku patří mezi špičku hotelů v regionu. Často udával trend, kudy se má hotelnictví ubírat.

    Přemýšleli jsme, co obnáší péče o milion hostů. Je to například 380 tun brambor, 12 tun hovězí svíčkové, 3 618 hektolitrů piva, 950 hektolitrů vína, 2 140 hektolitrů mléka a téměř 2,6 milionu vajec. „Když jsme před třemi lety oslavovali 20. výročí, vůbec nás nenapadlo, že tak rychle pokoříme tuto úžasnou metu,“ říká generální ředitelka hotelu Beatrice Vojtková. „Poděkování patří našim zákazníkům, ale i zaměstnancům hotelu, kteří dělají maximum proto, aby se u nás každý host cítil jako doma.“  (jbo)