V Brně zkoumají teplotní režim v kabinách aut

09.10.2013 12:15

    Výzkumná klimatická komora s teplotou od minus 40 stupňů do plus 85 stupňů Celsia a přístroj ve tvaru tepelného manekýna s povrchem citlivým na teplotu stejně jako lidská kůže „nastaví“ tepelnou pohodu cestujících v kabinách nově vyráběných aut.

    Jediné výzkumné pracoviště v ČR k testování ovlivňování teplotního režimu uvnitř vozidel dali do provozu vědci Vysokého učení technického v Brně. Univerzitní výzkum slouží vývoji nových a pro uživatele tepelně přívětivějších vozidel Škoda Auto, Volkswagen AG a MAN Truck & Bus AG. Simulátor tepelné povahy ve tvaru lidského těla, který testuje prostředí v kabině vozu, slouží též pro zkoušení a vývoj oblečení amerických vojáků vysílaných do pouštní výhně i do arktických mrazů.

    V klimatické komoře se testují vozidla, na které působí žhnoucí lampy jako slunce v poušti Saudské Arábie, nebo mraznička jako kruté počasí za polárním kruhem Norska. Vědci zjišťují prostřednictvím tepelného manekýna např. místa, kde by pasažéry mohl obtěžovat nepříjemný průvan.

    Figurína má pohyblivé klouby s 34 nezávislými tepelnými zónami (např. tvář, hlava, hrudník, břicho, horní a spodní část zad, paže, předloktí a ruka – vpravo i vlevo, boky, stehna, chodidlo ze stran i zepředu a zezadu), které vyhodnocují tepelnou pohodu na nejdůležitějších částech těla. Figurína je vybavena zařízením na simulaci dýchání ústy či nosem s filtrem na zachycení aerosolových částic. Kromě vývoje systémů klimatizace pro kabiny automobilů ji lze využít k vývoji systémů na redukci solárních zisků v kabině a snížení spotřeby energie zejména na klimatizaci.  (vž)

 

V klimatické komoře VUT v Brně zkoušejí tepelnou pohodu posádky aut na figuríně člověka napěchované citlivou měřicí elektronikou. V USA slouží tepelný manekýn k vývoji oblečení pro americké vojáky vysílané do pouště i krutých mrazů.

Foto: Václav Žalud