Festival RE:PUBLIKA 1918–2018. Buďme zase spolu!

V Brně se představí dva světy Alfonse Muchy

26.04.2018 09:15

    Když brněnský primátor Petr Vokřál před časem naznačil, že tým lidí připravujících Festival RE:PUBLIKA usiluje o to, aby se do Brna přestěhovala alespoň část Slovanské epopeje malíře Alfonse Muchy, mnozí to považovali za nemožné. Obavy z přesunu monumentálních pláten měli především restaurátoři. Nakonec si všichni vyšli vstříc a domluvili se. První nedočkaví návštěvníci spatří už 26. května 2018 nejen několik majestátních Muchových obrazů, ale i rozsáhlou sbírku jeho plakátů.

    Bude to světový unikát. Brno se stane prvním místem, kde budou k vidění propojené dva světy českého secesního velikána. K výstavě devíti největších pláten z Muchova cyklu Slovanská epopej se nově přidá jedinečná nejrozsáhlejší sbírka malířovy plakátové tvorby na světě. Vznikne tak unikátní výstava, která nemá nikde v zahraničí obdoby.

    „Festival RE:PUBLIKA rekapituluje sto let samostatné existence naší země. Mám velkou radost, že v jeho rámci se v Brně představí i světoznámá Slovanská epopej, a děkuji hlavnímu městu Praze za spolupráci,“ zdůraznil na tiskové konferenci primátor Petr Vokřál. „RE:PUBLIKA díky této výstavě symbolicky propojí naše dvě největší města. Toto prvorepublikové dílo světově proslulého českého umělce a moravského rodáka celou svou myšlenkou a provedením oslavuje český národ, hrdě se hlásí k naší minulosti a s nadějí nahlíží do budoucnosti. Jsem proto přesvědčený, že přesně naplňuje koncept a smysl připravovaného festivalu.“

>>><<<

    Slovanská epopej je cyklus dvaceti velkoformátových obrazů, jejichž prostřednictvím Alfons Mucha shrnul dějiny slovanských národů. Dílo vznikalo v letech 1912–1926 v ateliéru na zámku Zbiroh. Mucha dokončované obrazy postupně předával městu Praze – s podmínkou, že budou umístěny v budově výslovně vystavěné k tomuto účelu; nestanovil však žádnou lhůtu. Tato podmínka nebyla dosud splněna.

    Za druhé světové války byla Slovanská epopej uložena od prosince 1943 spolu s obrazy Václava Brožíka na zámku ve Slatiňanech, aby jim nehrozilo poškození případným bombardováním. V padesátých letech byla převezena do Moravského Krumlova, za pomoci místních občanů restaurována a v období let 1963–2011 vystavena na zdejším zámku. Obrazy pro tento účel zapůjčila Galerie hlavního města Prahy, která je správcem díla. V listopadu 2010 se Slovanská epopej stala movitou kulturní památkou. V říjnu 2017 soud pravomocně rozhodl, že patří Praze.

>>><<<

    Slovanská epopej Alfonse Muchy byla loni vystavena tři měsíce v Národním centru umění v japonském Tokiu. Zhlédlo ji více než 657 tisíc návštěvníků, v průměru 8,5 tisíce lidí denně. Stala se tak třetí nejnavštěvovanější výstavou výtvarného umění na světě. Na tento úspěch chce navázat i Brno. Původně třítýdenní výstava se díky své unikátnosti výrazně prodlouží. Zastupitelka Hlavního města Prahy Eliška Kaplický Fuchsová novinářům oznámila, že návštěvníci brněnského výstaviště si ji mohou prohlédnout až do konce letošního roku. V hlavní lodi pavilonu H bude umístěno devět pláten. Většina z nich měří 8,1 x 6,1 metru.

    Diváci se setkají s nejnosnějšími a zároveň i nejrozměrnějšími obrazy z Muchova cyklu: Slované v pravlasti, 1912 – Slavnost Svantovítova na Rujáně, 1912 – Zavedení slovanské liturgie na Velké Moravě, 1912 – Hájení Szigetu proti Turkům Mikulášem Zrinským, 1914 – Bratrská škola v Ivančicích, 1914 – Zrušení nevolnictví na Rusi, 1914 – Kázání mistra Jana Husa v kapli Betlémské, 1916 – Jan Milíč z Kroměříže, 1916 – Schůzka na Křížkách, 1916.

    „Do výstavního projektu jsme se po oslovení ze strany Veletrhů Brno zapojili bez dlouhého přemýšlení i my,“ říká Richard Fuxa, předseda správní rady nadačního fondu nesoucího jeho jméno. „Návštěvníkům z řad české veřejnosti, která dílo Alfonse Muchy obecně zbožňuje jako málokterého jiného autora, chceme nabídnout pohled na unikátní spojení komerční tvorby secesního mistra a zároveň jeho vlasteneckého vyjádření v podobě Slovanské epopeje, fenomenálního díla světového významu, do nějž vtiskl dějiny Čechů a dalších slovanských národů.“

    Sbírka Richarda Fuxy čítá bezmála 200 artefaktů. Kromě plakátů se mezi ně řadí dekorativní panó (desky, panely), kalendáře, reklamy na nápoje, průmyslové výrobky a připomínky nejrůznějších kulturních a společenských událostí. Mnohé exponáty dosud nespatřily světlo světa, pod galeriemi v historickém pavilonu H budou vystaveny poprvé. „Je pro nás velkou ctí, že takto významnou výstavu jednoho z nejproslulejších českých malířů všech dob přivítáme na brněnském výstavišti, navíc symbolicky v den, kdy náš areál oslaví 90. výročí od svého otevření,“ řekl generální ředitel Veletrhů Brno Jiří Kuliš. „O umístění Slovanské epopeje do pavilonu H se uvažovalo už v roce 2002, dokonce existuje projekt na stálou expozici tohoto fenomenálního souboru. Velmi si cením toho, že výstava u nás zůstane nejen během Festivalu RE:PUBLIKA, ale až do konce roku. Takto unikátní záležitost si zaslouží, aby byla pro milovníky umění přístupná co nejdéle.“

    Obrazy vyžadují speciální zacházení i stálou teplotu 20 ± 1 °C. V pavilonu může být nanejvýš 150 lidí, proto byl vytvořen speciální rezervační systém. Zájemci o návštěvu výstavy si předem zarezervují termín, podobně jako do brněnské vily Tugendhat. Vstupenka bude stát 250 korun, snížené vstupné 200 korun, rodinné 500 korun. Po dobu Festivalu RE:PUBLIKA, tj. do 17. června 2018, bude vstup do pavilonu H o 100 korun levnější. Prohlídka výstavy "Alfons Mucha: Dva světy" bude trvat přibližně hodinu. Všechny ostatní expozice lze navštívit zdarma.

JAROSLAV BOBEK

Pražská zastupitelka Eliška Kaplický Fuchsová, brněnský primátor Petr Vokřál a generální ředitel společnosti Veletrhy Brno Jiří Kuliš na tiskové konferenci k výstavě "Alfons Mucha: Dva světy". (Foto: autor)

 

O přípravách festivalu jsme psali zde:
Odstartoval projekt Re:publika