SZPI spouští Facebook Potraviny na pranýři

26.02.2014 18:40

    Internetový portál Potraviny na pranýři a jeho aplikace pro mobilní telefony je nová služba Státní zemědělské a potravinářské inspekce.

    SZPI aktuálně spouští oficiální facebookový profil Potraviny na pranýři s cílem zpřístupnit lidem doporučení i rady k závadným potravinám. To včetně málo informované skupiny od 18 do 24 let věku, která tyto informace často přehlíží.

    Čtyři stovky zaměstnanců SZPI, z toho polovina inspektorů, sotva stíhá kontrolovat 40 000 prodejních a 9 000 výrobních míst potravin. To přesto, že tvrdší a důslednější socialistické „totalitní“ normy jakosti potravin byly zmírněny, protože EU uznává normy měkčí.

    Ústřední ředitel SZPI Martin Klanica potvrdil, že z hlediska původu jsou i přes změkčení českých norem nejméně problémové tuzemské výrobky, kde inspektoři zjistili pochybení u 17 % kontrolovaných šarží. Ze zemí EU vyhodnotili jako nevyhovující 28 % a v případě ze zemí mimo EU nevyhovělo požadavkům legislativy 38 % kontrolovaných potravin. Kdyby ve všech členských státech EU fungovala potravinářská kontrola alespoň jako v současnosti v ČR, byly by v našich obchodech potraviny kvalitnější. Už proto, že nadnárodní hyper a supermarkety jich polovinu dovážejí do ČR z výrobních přebytků západní Evropy díky zrušení produkce přímo v Česku. Podle Klanici obchodní řetězce v odbytišti ČR méně dbají kvůli zisku i na obsah potravin (s vysokým podílem levných náhražek) a hygienu ve skladových a prodejních prostorách (s hojným výskytem např. myší).

    SZPI postrádá systémové vzdělávání spotřebitelů, kteří by vyhledávali kvalitu v regionálních výrobcích zejména v meších českých specializovaných prodejnách. A to bohužel na úkor vyšší ceny, což si v současné svízelné ekonomicko-sociální situace nemohou dovolit sociálně slabí občané, důchodci a mladí lidé.

    Pro Facebook Potraviny na pranýři vymýšlejí úředníci SZPI způsob korespondence s mladými jejich často drsnějším jazykem, kterým přijímají informace na rozdíl od nezájmu o konzervativní situační zprávy. To proto, že spotřebitel může také výrazně ovlivňovat jakost potravin v našich obchodech, když přestane kupovat „humus.“  (vž)