Veletrhy módy a obuvi na brněnském výstavišti (22.–24. 2. 2020)

STYL a KABO pod jednou střechou

21.02.2020 09:25

    Pořadatelé mezinárodního veletrhu módy STYL a mezinárodního veletrhu obuvi a koženého zboží KABO připravili pro letošek několik změn a překvapení. Návštěvníci už nebudou nuceni přecházet z jedné haly do druhé, obě přehlídky najdou pod jednou střechou – v pavilonu P. Počet vystavujících firem je srovnatelný s předchozími ročníky, přibyla však řada nových vystavovatelů. Své kolekce představí 500 módních značek ze 17 zemí světa, nejvíce z Polska, Německa a ze Slovenska. Kontraktační veletrhy potrvají od soboty 22. do pondělí 24. února 2020.

    Pamětníci potvrdí, že veletrhy si po dobu své existence udržují vysokou prestiž, jdou s dobou a přinášejí mnoho inovací. „Zájem vystavovatelů předčil naše očekávání,“ uvedla na tiskové konferenci ředitelka projektu Gabriela Císařová. „Máme 21 úplně nových vystavovatelů na veletrhu KABO a 24 na veletrhu STYL. Jsou to převážně zahraniční firmy, ale vrátili se i někteří tradiční čeští vystavovatelé. Díky změně v koncepci jsme si mohli dovolit vyjít vstříc vystavovatelům ohledně lepších cenových i jiných podmínek pro účast na veletrhu. To přivítali úplně všichni.“ Uspořádání vystavovatelů v hale bude zcela nové, z původních expozic nezůstal kámen na kameni. Sortiment na veletrhu STYL bude rozčleněn na dámskou módu, pánskou módu, denim a další. U veletrhu KABO se zjednodušilo zařazení v oborech Shoes (boty) a Accessories (doplňky).

    Kromě prezentací vystavovatelů čeká návštěvníky také tradiční doprovodný program, do něhož přispějí partneři a odborníci z textilního a obuvnického oboru. Připraveny jsou módní přehlídky, zajímavé přednášky, ukázky z tvorby studentů odborných škol či workshopy. Častým hostem na veletrzích módy a obuvi bývá Ellen Haeser z Nizozemska. Tentokrát pohovoří o aktuálním vývoji módního průmyslu a přiblíží trendové kolekce některých vystavovatelů. „Potřebujeme změnu,“ říká. „Nastavme si nové hodnoty, na nichž založíme své vlastní firmy: od designu, přes výrobu až po jednotlivé obchody.“ Kamila Boudová bude přednášet o principu cirkulární ekonomiky pro módní průmysl a o výhodách, které přinese zainteresovaným osobám. Ladislava Zaklová vysvětlí, v čem jsou čeští spotřebitelé nejlepší a které informace na výrobku rozhodují o jeho koupi. O aktuální informace se s návštěvníky podělí i Luboš Pech, Jitka Hoskovcová a další.

    V sobotu budou předána ocenění v soutěži „Žirafa – zdravotně nezávadná dětská obuv“. Nové certifikáty získaly dětská usňová obuv vstřikovaná zn. Prestige (Moleda, a. s.), dětská domácí textilní obuv (HP Čechtín, s. r. o.), dětská domácí textilní obuv na suchý zip (Milash, s. r. o.) a dětská domácí textilní obuv na suchý zip (Manik – obuv. s. r. o., Slovensko). V neděli převezmou ceny vítězové soutěžie „Osobnost roku 2019 v textilním a obuvnickém průmyslu“.

    Na tiskové konferenci zazněla ještě jedna potěšitelná zpráva. Přibývá mladých lidí, kteří chtějí pracovat v textilním a kožedělném průmyslu. Vlasta Mayerová z České obuvnické a kožedělné asociace informovala, že ve Zlíně se budoucí ševci začali učit v moderní obuvnické dílně. Otevřela ji Academic School, Střední škola, s. r. o., která jako jediná u nás vychovává výrobce obuvi. Studenti se naučí nejen kompletně navrhnout a vyrobit obuv, ale i tvořit vlastní autorské návrhy z různých materiálů. Kreativitě se meze nekladou. Snad se tedy blýská na lepší časy! Věřme, že s vyškolenými absolventy se budeme za pár let setkávat i na veletrzích módy a obuvi na brněnském výstavišti.

    Na závěr ještě několik čísel. Tržby v textilním a oděvním průmyslu byly loni o 1,2 % vyšší než v roce 2018, zaměstnanost v textilním průmyslu se snížila o 3 %, v oděvním průmyslu byla naopak o 0,9 % vyšší. Průměrná měsíční mzda celého oboru činila 24 400 Kč. Zvýšila se produktivita práce i vývoz textilního a oděvního zboží, dovozy textilního zboží byly naopak o 5,6 % nižší. Stručně řečeno – české oděvní zboží nalézá stále větší uplatnění na domácím trhu. U textilního zboží převažuje kladná obchodní bilance, ve srovnání s rokem 2018 došlo však k poklesu dovozu i vývozu.

    Kontraktační veletrhy STYL a KABO jsou primárně zaměřeny na B2B (business-to-business, vztahy mezi obchodními společnostmi). Loni v létě je navštívilo na 4,5 tisíce odborných návštěvníků. Vše nasvědčuje tomu, že značný zájem bude rovněž o nadcházející přehlídku. V pavilonu P je vše připraveno…  (jbo)