Stavba nového nádraží může začít s oslavou 180. výročí příjezdu prvního vlaku do Brna

08.05.2014 17:10

    K chystané výstavbě nového vlakového nádraží v Brně v poloze "u řeky" a nové čtvrti Jižní centrum se vyjádřil první náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

    7. června 2014 Brno oslaví 175. výročí příjezdu prvního vlaku do města. Stavbu nového vlakového nádraží v Brně lze zahájit o pět let později souběžně se 180. výročím prvního vlaku v Brně. Uvedl to 1. náměstek brněnského primátora Robert Kotzian. Samotné nádraží by se mělo stavět čtyři až pět let. Okolní zástavba o něco déle, poté, co developeři naváží na stavbu nádraží a dvou hlavních tramvajových tratí ulicí zvanou pracovně bulvár a ulicí Plotní. Předností nového Jižního centra má být dle Kotziana pro příštích sto let kvalitní urbanizace. Z poloviny má sloužit pro bydlení a z poloviny pro podnikání, aby po skončení pracovní doby se tato nová čtvrt nevylidnila odchodem pracovníků domů.

    Kotzian zdůraznil, že varianta brněnského nádraží "u řeky" a varianta "pod Petrovem" mají přibližně stejné pořizovací náklady, které činí zhruba dvacet miliard Kč. Varianta "pod Petrovem" využívá stísněných prostor blízko centra, proto počítá se zavedením na nádraží navazujícího provozu do podzemí. To by ovšem nebylo levné. Varianta nádraží "u řeky" také není ideální, avšak stavělo by se více tzv. na zelené louce na povrchu. Letos na podzim se bude dělat nová traťová spojka na ulici Masnou, která poslouží v době stavby k průjezdu Brnem. Na aktualizaci projektových dokumentací dalších etap díla se pracuje.

    Zelení aktivisté chtějí magistrátu  opět svázat ruce vyhlášením místního referenda, což mohou ve věci samostatné působnosti. Investice do nádraží ale bude státní (z čehož až 85 procent způsobilých nákladů může hradit dotace z EU). Proto všelidové hlasování nemůže státu zabránit investovat do brněnského nádraží.  Referendum dle judikatury ani nemůže změnit platný územní plán stavby nádraží na pozemcích státu – potažmo státní organizace ČD. Zatvrzelí ekologičtí aktivisté přesto vytrvale sbírají podpisy pod žádost o vyhlášení místního lidového hlasování v Brně. Přitom brněnské vlakové nádraží využívají ze dvou třetin mimobrněnští cestující, kteří ale v referendu hlasovat nemohou.  (vž)