Senioři dostali nový domov

01.11.2015 15:15

    Nové lůžkové oddělení a nový stravovací provoz otevřeli po přestavbě deset let nepoužívaného pavilonu nákladem 67 milionů Kč v Domově pro seniory v Brně-Bystrci ve Foltýnově ulici.

    Jeho ředitelka Květa Bartošová sdělila, že domovu s 213 lůžky jich tímto přibylo dalších jedenáct. Jsou okamžitě obsazena, protože tento Domov pro seniory (DPS) má tisíc žádostí o přijetí do stavu klientů. Na přijetí čekají obvykle roky, avšak záleží na sociální a zdravotní potřebnosti pobytu v takovém domově.

    V horním podlaží pavilonu jsou pokoje pro klienty s demencí, přízemí slouží zejména jako moderně vybavená chuchyň, která nahradila dosavadní dovoz stravy od 10 kilometrů vzdáleného dodavatele ve várnicích. Strava zhotovovaná na místě je lepší, než převážená. Navíc ji lze operativně měnit, necítí-li se některý ze seniorů zdravotně dobře. Nový provoz sociálních služeb tam odstartoval v neděli 1. listopadu 2015.

    Klienti jsou z generace, která je zvyklá bojovat, nikoliv naříkat, proto rok trvající hluk a prach z přestavby pavilonu K dobře snášeli s vizí, že pak je čeká něco lepšího. Každý klient má svého důvěrníka, parťáka či klíčového pracovníka, který lidi ve svém okruhu dobře zná, debatuje s nimi a více se o ně stará. Kontakt personálu s důvěrníkem je lepší, než když se pět pracovníků domova táže klienta každý na něco jiného. Klienti mají k důvěrníkovi bližší vztah. S pobytem v DPS jsou většinou spokojeni.

    Senioři mají zvláštní hodinky s označením Atom. Po zmáčnutí knoflíku mohou sloužit jako malý kapesní mobil pro kontakt s personálem. Vylepšený typ hodinek reaguje na čidla rozmístěná v areálu domova a v jeho blízkém okolí. Když se klient s demencí vydá na vycházku, hodinky signalizují prostřednictvím čidla službě, že opouští areál. Personál se za ním vydá a klienta vrátí nebo se s ním domluví, kam potřebuje jít.  (vž)

 

Foto: Václav Žalud