Rajlichové: bilance 2017

16.12.2017 20:30

    Plakátová tvorba respektovaného guru grafického designu a mistra vizuální komunikace Jana Rajlicha (1920–2016), stejně jako jeho sedmašedesátiletého syna Jana Rajlicha, je stále obdivována i ve světovém měřítku. Nejen proto, že se zasloužili o zrod a pořádání brněnského mezinárodního bienále užité grafiky, ale Brno se jejich přičiněním stalo světovým městem grafického designu.

    V létě právě uplynulého roku 2017 v rámci druhého ročníku „Festivalu CZ-PL“ pod záštitou českého a polského ministra kultury se uskutečnila v Náchodě a v přilehlém polském lázeňském městě Kudowa Zdrój výstava prací výrazných představitelů české a polské plakátové tvorby druhé poloviny 20. století – Jana Rajlicha staršího a Jana Młodożence (1929–2000). Pětatřicet plakátů svých otců vybrali pro výstavu jejich synové – Jan Rajlich mladší a Piotr Młodożeniec. Jan Rajlich mladší se zúčastnil i malířského workshopu, při němž bylo vytvořeno plátno, které bylo umístěno na náchodské radnici. V listopadu byli oba Rajlichové také zastoupeni kolážemi na významné výstavě „Hry a sny na papíře“ v bruntálském muzeu.

    Jan Rajlich mladší stále vyučuje i na oboru průmyslového designu na Fakultě strojního inženýrství na Vysokém učení technickém v Brně. Z jeho tvorby v roce 2017 připomínám sedm autorských plakátů na výstavy v Moskvě, Gliwicích, Ogaki, Zlíně, Tchaj-peji, Vaduzu a pro dějiště nadcházejících olympijských her v Pchongčchangu v Korejské republice. Účastnil se i dalších výstav ve Zlíně, Olomouci, Brně, Týnu nad Vltavou, Ostravě, Bardejově, Vilniusu, Lublinu, Varšavě, Žilině, Coloradu a La Pazu.

    Ve dnech, kdy jsem psal tyto řádky, chystal s kolegou Pavlem Nogou výstavu Sdružení Bienále Brno „SBB Power Poster 2“, která bude od 8. do 28. ledna otevřena ve výstavní síni Viléma Wünscheho v Havířově v Kulturním domě Leoše Janáčka. Bude na ní 80 plakátů od 56 grafiků z 31 zemí. Na květen až červenec připravuje SBB další výstavu v brněnském Univerzitním kině Scala.

    Moravská galerie v Brně oznámila, že připravuje zřízení Archivu Jana Rajlicha. Má být oficiálně zpřístupněn spolu s profilovou výstavou z jeho celoživotní tvorby k 100. výročí narození v roce 2020, a to při příležitosti 29. mezinárodního bienále grafického designu Brno. První akvizicí Moravské galerie pro tento archiv byly mj. piktografické soubory orientačních systémů, jež Jan Rajlich starší – některé i se synem – vytvořil v osmdesátých letech pro Kohoutovice a Bystrc. Nyní je lze vidět na výstavě „Paneland – Největší československý experiment“, otevřené v Moravské galerii do 18. března. Hlavní akvizice zahrne většinu z Rajlichovy tvorby grafického designu včetně 60 originálních návrhů plakátů a mnoha set dalších položek z oblasti užité grafiky a typografie – značky, odznaky, etikety, katalogy, výstavní grafiku, vizuální styl Brněnských veletrhů a výstav, časopisy, knihy, různá oznámení, pozvánky, novoročenky – skici, návrhy i realizace od padesátých let minulého století a k tomu i ukázky z volné tvorby grafické i malířské.

BOHUMIL HLAVÁČEK