
Po brněnském letišti se prohánějí vozidla na elektrický pohon
Příspěvek k ochraně životního prostředí
29.06.2013 09:50
Společnosti E.ON a LETIŠTĚ BRNO spojuje už delší dobu zájem o životní prostředí a hledání způsobů, jak přispívat k jeho ochraně. Před dvěma lety byla v areálu letiště zprovozněna veřejná dobíjecí stanice pro elektromobily, v níž mohou zájemci dobíjet svá vozidla zcela zdarma. Od té doby pracovníci letiště využívají i dva zapůjčené elektroskútry. Ty se po dobrých zkušenostech ze zkušebního provozu staly trvalou součástí zdejšího vozového parku. V závěru června 2013 k nim přibyly další ekologické dopravní prostředky poháněné výhradně elektřinou – dodávkový vůz Mercedes-Benz VITO E-CELL, smart fortwo electric drive (ed), dva elektroskútry E.ON e-max 90´S a elektrokoloběžka HUGO Bike.
Budoucnost se neobejde bez radikálních změn v dopravě, ať už hromadné či osobní. Na tiskové konferenci s brněnskými novináři opakovaně zaznělo, že pro letiště byl koncept elektromobility od samého počátku velkou výzvou. Jednou z cest, jak částečně eliminovat negativní dopady dopravy na kvalitu života, je využívání elektřiny místo spalování benzinu či nafty. Předseda představenstva LETIŠTĚ BRNO a.s. Jiří Filip uvedl: „Všechny zapůjčené dopravní prostředky splňují naše představy. Přínosem je jednoduchá manipulace a operativnost. Zaměstnanci ocenili snadnou obsluhu, údržbu a minimální hlučnost. Elektromobilita je rozhodně správná cesta, kterou bychom se chtěli do budoucna vydat.“
Předseda představenstva E.ON Czech Holding AG Michael Fehn k tomu dodává: „Podpora vozidel s ekologickým pohonem znamená výrazné snížení závislosti na ropě. Nejde však jen o využívání elektrovozidel v praktickém každodenním provozu, ale také o rozšíření čerpacích stanic na stlačený zemní plyn – CNG. Budou-li dostupné široké veřejnosti, bude i motivace kupovat tyto vozy. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že náklady jsou ve srovnání s naftou poloviční.“
Cestující veřejnost má možnost vyzkoušet si vozidla na elektrický pohon i na vlastní kůži. V autopůjčovně Sixt v příletové hale brněnského letiště si zájemci mohou od letošního roku vypůjčit elektromobil smart ed k cestám po Brně a okolí. „Naše firma má stoletou tradici. Vozy s elektrickým pohonem jsme začali půjčovat v Německu v roce 1979. V České republice úzce spolupracujeme se společností E.ON. Na požádání přistavíme elektrovozy do firem, aby si jejich zaměstnanci mohli vyzkoušet tichou jízdu s minimálními náklady,“ vysvětluje předseda dozorčí rady autopůjčovny Sixt Petr Kosmák. Na náš dotaz, kolik takový provoz stojí, odpověděl, že vozidlo lze dobít za 70 korun, což postačí na více než 100 kilometrů jízdy. Nájemné činí 500 korun za den. Lze si však sjednat i různé slevy. Do budoucna se počítá s rychlonabíjením, které by pro stokilometrovou jízdu nemělo trvat déle než 20 minut. Společnost E.ON dosud zřídila pět veřejných dobíjecích stanic, z toho dvě v Brně – na letišti v Tuřanech a v nákupním a společenském centru Vaňkovka.
Firma E.ON provozuje v České republice celkem 26 elektromobilů. Její vozový park zahrnuje kromě dodávkového vozu Mercedes-Benz Vito E-CELL pětadvacet elektromobilů smart fortwo ed, které většinou zapůjčuje k ročnímu zkušebnímu provozu. Jezdí s nimi např. Zdravotnická záchranná služba hlavního města Prahy, pražská zoo, mezinárodní humanitární organizace ADRA či nadace Vize 97.
Spolupráci se společností E.ON ocenil i senátor a náměstek jihomoravského hejtmana Stanislav Juránek. Díky výběrovým řízením a společným nákupům elektřiny a zemního plynu se v kraji podařilo ušetřit značné množství finančních prostředků. Součinnost s brněnským letištěm je bezpochyby dobrým příkladem pro ostatní. (jbo)
Fotografie z předávání dopravních prostředků na elektrický pohon v areálu brněnského letiště pořídil Miroslav Krupica.
02.07.2013 17:05
Poznámka:
Napsal nám čtenář Luboš Kučera z Brna: "Prosím vás, koho napadlo psát název automobilu Smart malými písmeny? Nebo je to tisková chyba? Na internetu se to většinou píše: Smart ForTwo Electric Drive, nebo: Smart Fortwo Electric Drive."
Chceme Vás ujistit, že ani nám se nelíbí některé praktiky pronikající do české gramatiky. Oficiální název automobilu smart psal autor článku malými písmeny doslova s těžkým srdcem, nic jiného mu však nezbylo. Paní Božena Herodesová z koncernové komunikace firmy E.ON nás požádala, abychom používali pouze tento způsob psaní: "Od Mercedesu jsme obdrželi informaci o jediném možném správném označení elektromobilu smart: smart fortwo electric drive. Prosím využívejte od této chvíle ve veškeré komunikaci pouze tento název, děkuji! (Hello everybody, due to recent confusions with the naming of smart fortwo electric drive, please be hereby informed that we do have only one acceptable naming, which cannot be abbreviated: smart fortwo electric drive. Please be so kind to forward this information to your agencies and partners. We have to stick to this naming, out of both legal and aesthetical reasons. Thank you). Brněnské letiště naopak trvá na tom, že oficiální název jejich firmy musí být vždy uveden velkými písmeny: LETIŠTĚ BRNO a.s."
Jaroslav Bobek, editor