
Noční můra restauratérů
14.12.2013 18:40
Téměř 90 % majitelů restaurací v ČR se setkalo s krádeží nebo zpronevěrou. Suroviny na vaření se vynášejí v odpadkovém koši i v kabelkách. Krádež tržeb či surovin personálem v restauracích je noční můrou každého provozovatele restaurace v ČR. Uvedl to Pavel Kapalin z rezervačního systému v restauracích – Restu.cz (dříve Alakarte.cz).
S krádežemi ve vlastní restauraci se setkalo 86 % českých restauratérů. Nejčastěji si zaměstnanci odnášejí suroviny na vaření. Taková krádež potkala osobně téměř třetinu restauratérů. Nebo 28 % oslovených přišlo na to, že personál zpronevěřil tržby a 19 % uvedlo, že si zaměstnanci odnášeli alkoholické nápoje. Překvapivé je, že vybavení restaurace personál nezajímá.
Výši škody krádeží do 10 000 Kč za rok uvedla polovina oslovených majitelů restaurací. Další největší skupinou jsou restauratéři, kterým vznikla škoda do 50 000 Kč ročně, takových je 16 %. U necelé desetiny respondentů dosahuje roční škoda 100 000 Kč a další skoro desetina tvrdila, že způsobená škoda přesahuje 100 000 Kč ročně.
Boj restauratérů s tímto “fenoménem” je často boj s větrnými mlýny. Dvě třetiny provozovatelů se snaží krádežím zamezit a jejich opatření fungují. Další třetina přiznává, že opatření udělala, ale krádežím, podle nich, zabránit nejde. Nabízí se otázka, zda je zpronevěra z pohledu majitelů restaurací takovým prohřeškem, že by měl být dotyčný propuštěn. Pro 56 % respondentů to není důvod k rozloučení, pro třetinu je to naopak častý důvod, proč se loučí se zaměstnanci.
Fantazie restauračního personálu zjevně nezná mezí, protože krást se dá rozličnými způsoby. Kromě již výše zmíněného vynášení surovin v odpadkovém koši či v kabelce je „klasikou“ zadávání vyšších kalkulací do systému či kasírování na starý účet. Někteří restauratéři uvádějí, že se setkali i se mstou propuštěných hříšníků. Majitel devíti podniků, který nechtěl být jmenován, řekl: “Rozloučili jsme se už s mnoha takovými výtečníky a má to většinou stejný průběh: pošlou na nás kontroly, napíší na nás falešné recenze, všude rozkřikují, že jsme skončili, protože jsme nevypláceli výplaty. Prostě se nám snaží co nejvíce znepříjemnit život.“ (vž)