Nestor českého grafického designu Jan Rajlich

    Nestor českého grafického designu dvaadevadesátiletý Jan Rajlich starší, žijící v Brně a dodnes se účastnící kulturního dění v našem městě, dává o sobě vědět i daleko za jeho hranicemi. Tokijská galerie GGG vystavila ke kongresu Alliance Graphique Internationale (AGI) v Hongkongu plakáty svých 27 japonských členů a mezi 29 vybranými zahraničními členy byl zastoupen i Rajlich a to plakátem pro výstavu v Mexiku z roku 1990. Výstava byla v Tokiu uspořádána od 4. do 27. října.

    Foyer pražského kina Světozor bude od 20. listopadu 2012 do 12. ledna 2013 dějištěm pokračování cyklu Zlatá éra československého plakátu vystavením výběru 55 plakátů z tvorby Jana Rajlicha staršího, čestného předsedy Sdružení Bienále Brno, který mj. založil tradici cyklu výstav Brno – hlavní město grafického designu. Tyto výstavy organizuje Sdružení Bienále Brno od roku 1993. Kurátor pražské výstavy Pavel Rajčan založil webový link k Rajlichově výstavě. Do expozice vybral Rajlichovy plakáty počínaje těmi prvními vytištěnými z roku 1948, některými dosud nepublikovanými ani dosud nevystavovanými, až po většinu těch nejznámějších zejména z šedesátých až devadesátých let 20. století.

    Od 15. listopadu do 20. prosince bude v Brně ve výstavním prostoru Masarykovy univerzity na Komenského náměstí 2 expozice „Oživit a ozvláštnit. Výtvarné umění v prostoru brněnských sídlišť“. Jejím záměrem je představit individuální přístupy umělců k začlenění výtvarné výzdoby do architektury z šedesátých až osmdesátých let minulého století. Vedle Františka Šenka, Sylvy Lacinové a Dalibora Chatrného ukazuje též přínos Rajlichův. Neoddělitelnost grafického řešení piktografických systémů, označujících služby v nákupních centrech Javor a Letná v Bystrci byla dána povahou zakázky. Motiv javorového listu, Rajlichovy mozaiky, přímo reagoval na název objektu. Žel, už je neuvidíte, zmizely …

BOHUMIL HLAVÁČEK