Koněspřežná šalina vyjela po 150 letech po původní trase

18.08.2019 19:45

    Od Moravského náměstí po trase č. 1 až do Králova Pole. Takto jezdila první tramvaj v Brně, tažená koníčky. Bylo u toho hodně lidí a taky Brněnský městský střelecký sbor.

    Samozřejmě oficiality a řeči – první náměstek primátorky Petr Hladík, ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. Ten nezapomněl představit i zlatou tramvaj a tramvaj 4MT z roku 1950, která byla vyrobena v Královopolské strojírně a pracovníci DPMB ji rekonstruovali dva roky. „Je to náš symbol a jsme na ni velmi hrdí,“ pochlubil se ředitel.

    Tramvaj byla první městskou hromadnou dopravou v českých zemích, která byla zavedena v Brně. A třetí v Rakousku-Uhersku, hned po Vídni a Linci. „Máme nejlepší síť hromadné dopravy z celé Evropy,“ chlubil se náměstek Petr Hladík. Inu, snad na akci nikdo z Vídně nebyl. Ale byla to opravdu chvíle slavnostní.

    U zastávky na Moravském náměstí stojí historický označník, který tuto významnou akci připomenul. Zakrývalo ho 30 balonků (150 se prý nevešlo), které při odhalení rychle uletěly. Asi nechtěly být terčem slavnostní salvy, která u toho vyšla, spolu s fanfárami.
Salvu vypálili členové Brněnského městského střeleckého sboru, který byl založen jako ostrostřelecký sbor v roce 1798 a nahrazoval zpočátku městskou policii. Jeho současní členové připomínají, že Brno patřilo vždy k pořádkumilovným městům a že jeho obyvatelé byli vždy připravení své město hájit stejně, jako jejich předchůdci, obránci města před Švédy. I když dnes už se jedná spíš o jeho funkci historickou a reprezentativní, kterou berou členové Sboru velmi vážně.

KARLA HOFMANNOVÁ