Budou mít Židlochovice nádraží Jana Vituly?

31.08.2015 14:55

    Snaha židlochovického starosty Jana Vituly revitalizovat za půl miliardy korun vlakové nádraží a trať do sousedních Hrušovan a obnovit vlakové spojení do města připomíná povídku Šimka a Grossmanna Návštěva zoo, konkrétně výrok „nechci slevu zadarmo“. Je možné, že se zaplatí spousta peněz za nejrůznější analýzy, studie, posudky a projekty, aby se nakonec zjistilo, že o vnucovanou službu není mezi veřejností odpovídající zájem.

    Už ve volebním letáku v roce 2014 Vitula uváděl: „Před sebou však máme mnoho věcí, na jejichž dokončení pracujeme a které jsou během na dlouhou trať. Zmínil bych např. výstavbu vlakového nádraží. Víme, odkud by tato akce šla financovat, Jihomoravský kraj ji jasně prohlásil za svoji prioritu, ale projekční práce a pomalost státu jsou bohužel překážkou rychlé realizace.“

    Nechce se věřit, že by Jihomoravský kraj neměl na práci nic důležitějšího, než řešit bezvýznamnou tříkilometrovou trať ze Židlochovic do Hrušovan. Faktem ale je, že strategické materiály, týkající se budoucnosti dopravy, tuto případnou stavbu skutečně obsahují (např. Generel dopravy Jihomoravského kraje).

    Pamětníci si vzpomínají, že lokálka ho Hrušovan kdysi fungovala. Trať měla označení 25c a v závěru své existence po ní jezdily čtyři vlaky za den. Ten poslední odjel ze Židlochovic 26. 5. 1979 v 16.40 hodin. Osobní doprava byla zrušena z důvodu neekonomického provozu. Židlochovický zpravodaj č. 8–9/1979 uvádí, že vlak používalo 140 až 150 lidí za měsíc, což znamená 4 až 5 denně.

    V Rovnosti z 12. 8. 2015 jsem se dočetl o názoru Kordisu, prezentovaném jeho mluvčím Květoslavem Havlíkem. Ten tvrdí, že pokud se projekt prosadí, vznikne možnost přímých elektrifikovaných vlaků do Brna. Pojedou prý každých třicet minut. Z toho vyplývá, že denně pojede ze Židlochovic do Brna 48 vlaků. Podle studie vypracované Masarykovou univerzitou v Brně tak prý může denně jezdit 4 až 5 tisíc lidí. To je přesně tisíckrát víc (!), než jich jezdilo v době rušení spoje.

    Židlochovice mají přibližně tři a půl tisíce obyvatel, takže do Brna zřejmě budou cestovat každý den úplně všichni včetně nemluvňat a nechodících seniorů, a někteří dokonce dvakrát. To je jako kdyby z Brna do Prahy jezdilo denně půl milionu cestujících.

    Proč nejznámější židlochovický politik posledních let tuto obnovu tak vehementně prosazuje, těžko říct. Možná chce dosáhnout toho, aby po něm něco zbylo. Něco jako pomník. Když mají v Praze letiště Václava Havla, proč by nemohly mít Židlochovice nádraží Jana Vituly?

JIŘÍ SMUTNÝ

 

Vlevo: Značka v Hrušovanech upozorňuje na trať, ač po ní nic nejezdí. – Vpravo: Současná podoba trati z Hrušovan u Brna do Židlochovic.