
90. výročí prvního automobilu ze Zbrojovky Brno
BABIČKA ZETKA
Pozvání na výstavu do Technického muzea v Brně
30.09.2014 14:50
V Technickém muzeu v Brně byla zpřístupněna výstava s přiléhavým názvem BABIČKA ZETKA. Zasvěceným čtenářům či milovníkům automobilů jistě nemusíme připomínat, čeho se týkají vystavené exponáty. Zetky – to byly (a naštěstí mezi sběrateli veteránů stále ještě jsou) automobily, které vyráběla brněnská Zbrojovka v letech 1924–1936. Letos v listopadu si připomeneme 90. výročí od chvíle, kdy spatřil světlo světa první automobil DISK. Ale nepředbíhejme…
Zbrojovku většinou charakterizují zcela jiné produkty než automobily. Výrobu vozů DISK zahájila bez jakýchkoliv zkušeností. Bez nadsázky lze říci, že tenkrát bylo ve fabrice více nadšení než znalostí. Jediný známý dochovaný exemplář z té doby (částečná replika) byl objeven v roce 1971 v Olomouci. Následně se dostal do sbírky Technického muzea v Brně. Díky pomoci mnoha spolupracovníků, bývalých zaměstnanců Zbrojovky a členů Z klubu, se podařilo automobil podle tehdejších dostupných dokumentů zrestaurovat do podoby posledních zkoušených typů. DISK měl na svou dobu velice pokrokově řešenou karoserii. Jeho zvláštností je frikční (třecí) převodovka namísto klasické. Výroba byla bohužel poněkud uspěchaná, Zbrojovce se podařilo s velkými potížemi zhotovit přibližně 50 (v jiných pramenech se uvádí až 80) automobilů. Část z nich musela být pro značný počet závad vykoupena zpět. Díky tomu tenkrát mezi zaměstnanci Zbrojovky zdomácnělo rčení „Disk nám sežral zisk“.
„I když první vůz zdaleka nesplnil všechna očekávání, dokázala Zbrojovka brzy uvést na trh další typ vozu, tentokrát už pod známou značkou Z,“ vysvětluje kurátorka výstavy Mgr. Sylvie Zouharová Dyková. Pro automobily vyrobené ve Zbrojovce byla charakteristická jednoduchost, malá spotřeba, snadná údržba a oprava. Díky tomu se až do současnosti dochoval poměrně velký počet automobilů. „Třebaže Zbrojovce nebylo dáno do vínku věnovat se konstrukci a výrobě aut dlouhá léta, podařilo se jí během třinácti let uvést na trh několik zajímavých typů a uspět v tehdejší značné konkurenci nejen domácích automobilů,“ dodává kurátorka.
Uvádí se, že Zbrojovka vyrobila v období let 1924–1936 asi osm tisíc vozů. Většinou se je dařilo i dobře prodávat. Prvním sériově vyráběným automobilem s dvoudobým motorem v Evropě byl Z 18. Poté přišly na řadu vozy s pohonem předních kol a také známý Z 5 Express, který u nás drží prvenství sériového čtyřválcového dvoudobého motoru. Technické muzeum v Brně disponuje téměř kompletní typovou řadou vozů z produkce brněnské Zbrojovky. Na výstavě najdeme i některé zajímavé varianty Zetek ze sbírek soukromých majitelů. Namátkou lze jmenovat Z 18 roadster, Z 9 s karoserií Petera či poměrně unikátní Z 9 ve dvoudveřové variantě. Velmi zajímavý je i vůz Z 4 (IV. série) s karoserií Dostál Praha ve stejném provedení, jaké měl automobil manželky herce Vlasty Buriana. Nechybějí ani některé závodní vozy, například Z 4 se speciálně upravenou karoserií pro závod 1 000 mil československých, tzv. „mílovka“.
Na výstavě, která perfektně mapuje historii výroby automobilů značky Z v brněnské Zbrojovce, mají návštěvníci příležitost nakouknout i pod kapotu některých aut. Se zájmem si určitě prohlédnou například šasi vozu Z 14. Mimochodem – automobily tohoto typu úspěšně startovaly v letech 1931–1937 na Masarykově okruhu.
Co auto, to zajímavý příběh. V hlavním sále je vystaveno 14 vozů, ve vedlejším pak ještě další čtyři. Zetky nesmazatelně přispěly do historie automobilismu v meziválečné Československé republice. Výstavu BABIČKA ZETKA byste si proto neměli nechat ujít. Bude otevřena půl roku – do 29. března 2015.
JAROSLAV BOBEK
S automobilem DISK nás seznámila kurátorka výstavy Sylvie Zouharová Dyková.
Foto: autor