Vytrvalostní závody typu Le amatérských jezdců

26.04.2015 21:55

    Kromě brněnské Grand Prix motocyklů jsou zde i další motorističtí průkopníci, kteří dělají městu Brnu čest. Jedním z nich je organizace Auto Rallye Cross Brno, výlučný pořadatel vytrvalostních závodů automobilů nelicencovaných jezdců, která pořádá tento typ závodů v Brně, Mostu a na Slovakiaringu.

    V 9hodinovém jarním závodu 2015 na trati Masarykova okruhu vydala zelená světla semaforu povel k zahájení 15. sezóny a 44 závodu vytrvalostního typu Le, který do jihomoravského prostoru a potažmo do celého Česka přinesla motoristická brněnská společnost. Ono populární Le, jež většina zná z nejproslulejšího závodu Le Mans, měl svoji podstatu i v tom, že brněnští organizátoři se zúčastňovali zvučného závodu ve Francii jako traťoví komisařů a fluidum této motoristické atraktivity pak přenesli i do názvu jejich vytrvalostního závodu. Letošní klání na Masarykově okruhu v šesti divizním rozlišení udal zároveň i takt působnosti 28. ročníku trvání nového Masarykova okruhu, na němž vytrvalostní závody v režii ARC Brno mají výsadu startovního prologu, ale jsou i aktérem sezónního uzavření opony a symbolizují v pravém slova smyslu skutečný epilog motoristických akcí brněnského Automotodromu.

    Článku vévodí titulek vystihující spíše administrativní úhel pohledu, ale skutečnosti ovlivněné vývojem čtrnácti závodních sezón se v současnu již trochu odlišuje. Slovo amatérismus v tomto vytrvalostním motoristickém odvětví není v žádném případě výstižným pojmem. Vyplývá to z práce mnoha zúčastněných týmů i výkonů jezdců, jejichž výsledky je možné zařadit do náročné skupiny profesionálních kritérií. Tento typ závodů prošel od doby svého vzniku proměnou různých časových rozměrů. Pořádaly se závody v době konání 6, 8, 9, 12 i 16 hodin.

    Velký sen o uspořádání závodů rovnajícímu se době jedné otáčky zeměkoule, byl pro pořadatele ARC Brno velkou výzvou i toužebným snem. Avšak v úvahu přicházející specializované závodní okruhy v ČR nemohly 24 hodinou závodní metu poskytnout pro blízkost obou závodišť městským aglomeracím, ať se jednalo o první autodrom v ČSSR v Mostu či světový Automotodrom v Brně. Proti oběma okruhům stála decibelová bariéra rušící klid nočních hodin.

    Avšak brněnští pořadatelé řešení našli. Nebylo to sice na domácí půdě, ale až na jihu Slovenska, nově zbudovaném zajímavém autodromu v Orechové Potoni, kde vytrvalostní 12. hodinový závod v pořadatelské režii ARC Brno byl i zároveň premiérovým startem na této trati!

    A právě zde v rozlehlých dálavách liduprázdných žitných lánů se poprvé roztočila rychlá kola v duálu dvou stop, které ještě v předchozím společném státě nebo v jeho následných dvou republikách, nikdy takový závod neabsolvovala. ARC Brno byl prvou sportovní organizací, která tak náročnou záležitost uspořádala a o rok později završila vysněným pořadatelstvím 24 hodinového závodu.

    Vytrvalostí závody by sváděly k domněnce, že se musí jednat o nějakou stereotypní selanku, kde se v ustáleném pořadí jezdí v pravidelných sledech od startu do cíle. Jakže vzdálená je realita vlastní skutečnosti!

    Závodní stáj vytrvalostních závodů má k dispozici mnohočetná políčka nevyzpytatelné závodní rulety, na která je možno pokládat žetony různých hodnot, jejichž prostřednictvím je nasměrována snaha k dosažení nejlepšího výsledku. Vsazená částka do hry mívá zpravidla vysokou výdajovou finanční hodnotu, která uděluje zúčastněným týmům punc opravdové profesionality. Vezměme si jako příklad přítomnosti „kosmickou“ sedmilitrovou Ultimu o výkonu 650 koňských sil v nejsilnější divizi.

    Letošní rok vstupního závodu v Brně byl v napjatém očekávání v jak silném obsazení a s jakými atraktivitami ve své závodní výbavě jednotlivé týmy přijedou? A skutečnost předčila očekávání.

    Ve sloučené divizi 1+2 si palmu vítězství odnesl TypeR Racing Team, který vytlačil z tohoto teritoria jeho dřívější dlouhodobé vlastníky, polský tým Kumiega Racing, sestávající z mezinárodní skupiny jezdců.

    Třetí divize bývá již dlouhodobě předplacena domácímu týmu PJF Brno a jejich spolehlivému naftovému VW, který i tentokrát v Brně věrný své pověstné výdrži a úspornosti vznětového motoru, přiváží své majitele na nejvyšší vítězný stupeň.

    Čtvrtá divize byla ve znamení absolutního úspěchu Kumiega Racing a jejich premiérového startu s věhlasnou značkou Porsche 911 Carrera s nostalgickou příchutí dob dřívějších, v podobě vzduchem chlazeného motoru.

    Pátá divize probíhala ve znamení BP Autosportu Bruntál 2 i 1, kdy jejich oba vozy Caterham se podělily o zlatý i stříbrný stupeň vítězů. Tato britská automobilka je dokonce účastná v závodě seriálu F1. A ve vytrvalostním provedení, konkrétně závodech typu Le, je Caterham napříč svému motorovému zdvihu 1.6 ccm a výkonu115 k pokaždé horkým adeptem na vítězství ve své divizní kategorii.

    V atraktivní 6. divizi, se vytvořilo silné duo, které závodu v Brně ukázalo, že vytrvalostní závod může mít i charakter rychlostního sprintu. Duelem titánů bylo totiž možné nazvat souboj jednak libereckého Spine, pro tentokrát se prezentujícím 3.5 litrovým Renaultem Megane Trophy, dosahujícím výkonu 400 koňských sil.

    Čelo závodu opanovala ihned po startu francouzská značka, ale pouze na krátko. Vedení přebírá vzápětí velký žolík letošní sezóny Praga R1. Což je sportovní prototyp volné formule, který si v devítihodinovém brněnském závodě začal najíždět každým kolem dílčí náskok. Kdyby ale jenom to! V 11:35 minut padá prostřednictvím tohoto kosmického „vznášedla“ nový vytrvalostní rekord Masarykova okruhu, kdy pragovka ujede kolo za 2:06.162 minut!.

    Nejrychlejší kola se zpravidla zajíždí v ranějších fázích závodu a tomuto pravidlu by tedy stanovení rekordu i odpovídalo. Vše nasvědčovalo tomu, že rekordní zásobník byl již pro tento závod vystřílen. Ovšem přichází čas 16 hodin a 20 minut a světe div se! Pohledu na časomíru nelze uvěřit, neboť ta hlásí další rekord, jenž má již notně pokrácenou hodnotu na časový údaj 2:04.201! Jedná se stále o stejný tým a rovněž obdobný automobil. A když se to vše zopakuje o několik minut znovu a rekord je posunut na 2:04.045, zůstává lidově řečeno rozum stát.

    Takže vytrvalostní závod s takovým dramatem časových posunů dokáže být tím opravdovým závodním kořením, jež dokáže zkvalitnit závodní menu, jakým byl vstupní závod na trati Masarykova okruhu v roce 2015.

    A právě z uvedených důvodů brněnského dramatu bude ve velkém očekávání další díl vytrvalostního klání na inovovaném mosteckém okruhu, který mimo jiné koupila švýcarská společnost a hodlá jej obléci alespoň do hávu evropských závodů.

JIŘÍ V. ŘEZÁČ
komentátor závodů typu Le
v Brně, Mostu a Slovakiaringu