
GP ČR silničních motocyklů a pojmy s ní spojené
10.08.2015 09:35
Již za pár dní se rozburácí na Masarykově okruhu závodní motocykly v seriálu mistrovství světa silničních motocyklů MOTO GP s doprovodnou decibelovou dominantou, která může být slyšitelná za příznivých povětrnostních podmínek, více než deset kilometrů. A my se setkáme s pojmy, které ne vždy jsou každému srozumitelné. Mistrovství světa silničních jednostopých vozidel se jezdí od roku 1949 a v Brně mělo svoji premiéru v roce 1965. Traduje se, že se jedná o 50. výročí pořádání mistrovství světa. Není to ale tak zcela přesné, protože ročníky 1983, 84, 85 a 86 se jely pouze jako součást mistrovství Evropy. To jsme ještě stále na původní trati Masarykova okruhu. Ale i na novém autodromu se jednou pauzírovalo. Jednalo se o rok 1992. Ale pořádání mistrovství světa 1993 viselo opět na pavoučím vlákně, protože náš okruh nebyl do pořadatelského kalendáře zapsán. Ale měli jsme velké štěstí v tom, že byl prosazen zákaz reklam tabákových výrobků ve Francii a Brno tak mohlo pořadatelství převzít. Pozoruhodností tohoto ročníku je, že se brněnský závod od té doby nazývá GRAND PRIX ČESKÉ REPUBLIKY.
Tedy správně řečeno, jedeme v Brně teprve 45. závod mistrovství světa silničních motocyklů.
Od zahájení mistrovství světa se motory vyznačovaly dvoudobými motory, ale ve vyšších kubaturách byly přítomny rovněž i čtyřtaktního verze.
Nejsilnější kategorie, tehdy do 500 ccm, skončila svou roli v souvislosti dvoutaktních motorů na mistrovství světa, datem 2002 a jezdci povinně sedlali motory čtyřtaktního rytmu se zdvihovým objemem 990 ccm.
Zde je nutno připomenout, že ještě v tomto roce mohly dvoutakty závodit se čtyřdobými motory současně a tato nejvýkonnější divize se začala nazývat královská. O pět let později dochází ke změně kubatury na 800 kubíků, aby rokem 2012 se posunula na rovný litr.
V roce 2010 došlo k zavedení charakteristiky motorů a jejich zdvihových objemů, a to v podobě kategorií MOTO2, která vstoupila na světovou scénu roku 2010 a MOTO3, jejíž premiéra se uskutečnila o dvě léta později. Tím byly všechny třídy, včetně královské, sjednoceny do jednoho taktu v podobě čtyřdobých motorů.
Podívejme se na charakteristiky jednotlivých tříd.
MOTO3 se prezentuje jednoválcem o objemu 250 ccm, kdy motor může mít rozličného výrobce, rovněž tak i podvozek. Motor je vybaven jedním válcem osazeným 4 ventily. Hmotnost musí dodržet limit 148 kg včetně jezdce. MOTO3 nahradila dvoutaktní kubaturu 125 ccm. Minimální věk jezdce je 16 a maximální 28 roků.
V této třídě je Česko zastoupeno dvěma závodníky, Jakubem Kornfeilem a Karlem Hanikou.
MOTO2 se vyznačuje 4válcovým šestnáctiventilovým motorem o zdvihu 600 ccm. Motocykl této třídy má povinně jednotný motor značky Honda. Podvozek si tým může určit dle vlastního rozhodnutí. Třída MOTO2 je nástupcem původní dvoutaktní kubatury 250 ccm. Hmotnost má mezní hranici 148 kg. Pneumatiky jsou jednotné od výrobce určeného od FIM. Minimální věk jezdce je 16 let. Česko nemá v současnu v této kubatuře zastoupení.
Královská třída MOTOGP má 4válcový motor a jeho objem je určen maximálně do 1000 ccm. Stroje v této třídě jsou prototypy, stejně tak i podvozek, což znamená, že je možné v něm umístit v rámci povolených předpisů cokoli. MOTO GP je nástupcem dvoudobé kubatury 500 ccm.
Hmotnost motocyklu je určena na 160 kg.
V současnu reprezentuje v MOTO GP Českou republiku Karel Abraham.
V královské třídě se setkáme navíc s pojmem satelitní motocykly zvané CRT, případně open. Jedná se o motocykly, které v kubatuře MotoGP používají sice prototypový podvozek, ale motocykl je osazen produkčním motorem. A na něm jezdí náš reprezentant, brněnský rodák a obyvatel, Karel Abraham.
Pneumatiky mají své barevné označení, které je lehce rozpoznatelné i na televizních obrazovkách. Jedná se o podélný pás na obvodu pneumatiky v tomto provedení:
ZELENÁ - extra měkká směs – používá se pouze pro kategorii open
BÍLÁ - měkká směs
ČERNÁ - střední – bez pruhu
ČERVENÁ - tvrdá
Pneumatiky pro vlhko, černá – tvrdá, bílá – měkká
Doplňkovým závodem mistrovství světa silničních motocyklů je juniorský závod Red Bull Rookies Cup ve kterém jezdci závodí na identických strojích KTM s obsahem 125 ccm. Je to třída pro mladé a talentované jezdce. Z těchto závodů se mohou ti nejúspěšnější dostat do mistrovství světa mezi “velké kluky“, a to do MOTO3.
Red Bull vyhráli v celkovém umístění naši jezdci Jakub Kornfeil a Karel Hanika.
Do roku 1996 se ještě jezdila třída sajdkárů coby součást mistrovství světa. Tyto stroje ještě dnes jezdí, ale prezentují se ve vlastním šampionátu.
Setkáme se rovněž se třídou superbiků, která není součástí mistrovství světa MOTO GP a má svůj vlastní šampionát. Od strojů určených pro mistrovství GP se odlišují tím, že musí pocházet z produkčních motocyklů, s kterými se setkáváme běžně na silnicích. Nesmí se měnit rám a musí být dodržena původní vizáž motocyklu. Změny jsou povoleny na podvozku, brzdách, kolech a vidlici.
Cenový rozdíl mezi speciálem GP a superbikem je asi v desetinásobně vyšší ceně ve prospěch prototypu GP.
JIŘÍ V. ŘEZÁČ